Od 17 lutego 2025 r. przez miesiąc zamknięty będzie ruch samochodowy i tramwajowy pod wiaduktem kolejowym w ciągu ulicy Piłsudskiego w centrum Sosnowca. Wiadukt będzie przebudowany w ramach trwającej modernizacji torów kolejowych między Będzinem a Sosnowcem. Ruch ma zostać przywrócony w połowie marca, wówczas zamknięty zostanie wiadukt w ciągu ul. Żeromskiego.
Nowy peron powstaje na stacji Sosnowiec Główny, rośnie też przystanek w dzielnicy Środula. Wkrótce roboty na odcinku linii kolejowej Będzin – Katowice Szopienice Południowe obejmą ważne wiadukty w centrum Sosnowca. Efektem prac będzie większe bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym oraz usprawnienie przejazdów pod obiektami. Zadanie jest dofinansowane z unijnego instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
Na modernizowanej trasie od Będzina przez Sosnowiec do Katowic Szopienic zwiększy się poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym po przebudowie obiektów inżynieryjnych. Ważnym obiektem, który już niebawem zostanie objęty pracami, jest wiadukt kolejowy nad ul. Piłsudskiego w Sosnowcu. Konstrukcja z uwagi na zły stan techniczny wymaga kompleksowej przebudowy. Roboty będą realizowane pod nadzorem Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. – Zachowamy portale wjazdowe w historycznym kształcie. Dodatkowo odnowimy charakterystyczne słupy podpierające obiekt. Zgodnie z projektem usunięty zostanie środkowy rząd słupów znajdujący się pomiędzy liniami tramwajowymi. Takie rozwiązanie konstrukcyjne pozwoli na zwiększenie prześwitu i usprawnienie ruchu drogowego i tramwajowego pod wiaduktem – mówi Joanna Jurczyk, zastępca dyrektora regionu śląskiego Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych.
Rozpoczęcie prac przy ul. Piłsudskiego planowane jest na 17 lutego 2025 r. i pokrywa się z początkiem ferii zimowych. Droga pod obiektem dla samochodów i tramwajów zostanie zamknięta. Ruch pieszy będzie utrzymany. Pociągi będą kursowały zgodnie z rozkładem jazdy. 17 marca ulica zostanie otwarta, a front robót przeniesie się na wiadukt przy ul. Żeromskiego. Mając na uwadze komfort mieszkańców, zmiany wprowadzamy etapami. Na czas zamknięć ulic będą przygotowane alternatywne trasy dojazdu i zmiany w komunikacji miejskiej.
– Tymczasowe zamknięcie wiaduktu nad ul. Piłsudskiego będzie miało miejsce 17 lutego i potrwa miesiąc. Po tym czasie wznowiony zostanie ruch drogowy (po jednym pasie w każdą stronę) i tramwajowy. Cały czas będzie czynne przejście dla pieszych. Jesteśmy w stanie dochodzić do porozumień, bo dzięki rozmowom z PKP PLK zamknięcie będzie miało miejsce w ferie, a drugie w wakacje, najpewniej na przełomie lipca i sierpnia. Kolejne dwa zamknięcia, które potrwają również po ok. 4 tygodnie to listopad/grudzień 2025 i kwiecień 2026 . Uciążliwości na pewno będą. Będziemy się starać je minimalizować i ograniczać. Komunikacja publiczna była, jest i będzie naszym priorytetem. Zachęcamy, by z niego korzystać i w ten sposób usprawniać transport w naszym regionie. Cieszę się, że ta inwestycja jest realizowana. Ta inwestycja była planowana już kilkadziesiąt lat temu. Sosnowiec jest przykładem tego, że coś, co było kiedyś planowane, dziś jest realizowane – chociażby linia tramwajowa nr 15. Zdajemy sobie sprawę, że dalsza rozbudowa dróg i komunikacji indywidualnej jest niemożliwa. Nie ma już możliwości, by poruszać się po miastach tylko i wyłącznie samochodami. Musimy korzystać z komunikacji publicznej i musimy do tego zachęcać – mówi Arkadiusz Chęciński, prezydent Sosnowca.
W czasie zamknięcia przejazdu sugerowany objazd to trasa ulicami 3 Maja przez Parkową, Ślimak, Grota-Roweckiego i Mireckiego do ulicy Piłsudskiego. Objazdy czekają również pasażerów autobusów i tramwajów.
- Linia tramwajowa 15 pojedzie trasą Sosnowiec Małachowskiego – Zagórze Rondo Jana Pawła II.
- Tramwaje 21 kursować będą pomiędzy przystankami Mysłowice Dworzec PKP – Tworzeń Huta Katowice, a linia 26 będzie zawieszona
- Linia tramwajowa 45 jeździć będzie trasą Katowice Pl. Wolności – Sosnowiec Milowice
Uruchomimy zastępczą komunikację autobusową:
- Z15 połączy przystanki Zawodzie CP – Sosnowiec Urząd Miasta,
- Z21 będzie kursować na trasie Milowice Hala Sportowa – Sosnowiec Urząd Miasta.
„Zetki” jeździć będą co 15 minut:
Od 18 lutego do 16 marca objazdami kursować będą autobusy: M4, M17, 91, 299, 723, 808, 813 i 835
Zastępcza komunikacja autobusowa Z21 kursować będzie w relacji Milowice Hala Sportowa – Sosnowiec Urząd Miasta (przez Pogoń).
Uruchomione zostaną przystanki tymczasowe:
- Milowice Hala Sportowa 31 i 32, zlokalizowany na ul. Przygranicznej przy Hali Sportowej
- Sosnowiec 3 Maja Wiadukt 31, zlokalizowany przy ul. 3 Maja w rejonie Ronda Praw Kobiet po stronie Dworca
- Sosnowiec 3 Maja Wiadukt 32, zlokalizowany przy ul. 3 Maja w rejonie Ronda Praw Kobiet przy plastrach miodu
W Sosnowcu przebudowany zostanie także wiadukt nad ul. Nowopogońską. Usprawni on w ruch drogowy w mieście oraz zwiększy bezpieczeństwo na kolei. W miejscu wiaduktu powstanie nowa konstrukcja z większym prześwitem między drogą a obiektem, co wyeliminuje ograniczenie wysokości dla samochodów. Droga pod wiaduktem będzie szersza, z dwoma pasami ruchu, chodnikiem i ścieżką rowerową. Zakończyliśmy pierwszy etap przebudowy obiektu. – Wybudowaliśmy nowe przęsło i położyliśmy nowy tor. Aktualnie wykonawca demontuje pozostałą część wiaduktu. Prace są realizowane przy wstrzymanym ruchu drogowym. Dla kierowców wyznaczono objazdy. Zakończenie prac przy tym obiekcie planowane jest na III kwartał 2025 r. – podkreśla Joanna Jurczyk.
W ramach zadania na odcinku linii kolejowej Będzin – Katowice Szopienice Płd. modernizowana jest stacja kolejowa Sosnowiec Główny. Efektem prac będzie lepsze i bardziej komfortowe korzystanie z peronów. Zwiększy się dostęp do kolei dla wszystkich podróżnych, także z ograniczoną możliwością poruszania się. Komunikację zapewnią schody i windy. Dwa obecne perony zostaną przebudowane. – Wybudujemy trzeci peron, co zapewni większą przepustowość stacji. Wszystkie obiekty będą wyposażone w nowe wiaty, wyglądem przypominające obecne zadaszenie – wyjaśnia Jadwiga Skalska, zastępca dyrektora projektu z ramienia PKP Polskich Linii Kolejowych.
Aktualnie prace na stacji koncentrują się na budowie nowego peronu nr 3 oraz przygotowaniu pod budowę dwóch nowych torów. Wybudowano segment przejścia podziemnego z wyjściem na nowy peron. Powstają budynki hali garażowo–magazynowej, gdzie będzie stacjonować specjalistyczny pojazd ratownictwa technicznego. Możliwe będzie też magazynowanie sprzętów i materiałów oraz wykonywanie prac naprawczych i remontowych. Budujemy nową nastawnię, z której dyżurni zadbają o bezpieczne prowadzenie ruchu pociągów.
Postępują prace przy nowym przystanku Sosnowiec Środula. Wybudowano już jeden z dwóch nowych peronów, który wyposażony został w nawierzchnię z wypukłą fakturą. Powstaje bezpieczne przejście podziemne pieszo-rowerowe, które zastąpi przejazd w poziomie szyn. Obiekt jest już w połowie gotowy. Od grudnia, ruch pociągów jest prowadzony nowym torem, a wykonawca pracuje przy drugiej części przejścia podziemnego. Obiekt zostanie połączony z peronami za pomocą schodów, pochylni i wind. Ruch drogowy będzie docelowo poprowadzony wiaduktem nad torami. Aby to było możliwe, obok przystanku Sosnowiec Środula, budowany jest wjazd na DK94 z ul. Północnej w kierunku Katowic oraz wyjazd z DK94 na ul. Północną w kierunku Krakowa. Zakończenie robót i udostępnienie wjazdów i zjazdów z DK94 planowane jest w połowie 2025 r. Do tego czasu, ruch drogowy na przejeździe przy ul. Chemicznej będzie prowadzony bez zmian.
Na trasie od Będzina przez Sosnowiec do Katowic Szopienic budowane są dodatkowe tory, dzięki którym rozdzielony zostanie ruch dalekobieżny od regionalnego. Zadanie obejmuje stację Będzin, która docelowo będzie obsługiwać wyłącznie ruch towarowy. Na katowickim odcinku tego zadania zamontowano dwa przęsła nowego wiaduktu kolejowego przebiegającego nad modernizowaną linią. Wykonawca wybudował most nad rzeką Rawą. Prace przy budowie przystanku Katowice Morawa będą kontynuowane w drugiej połowie 2025 r.
Prace na linii Będzin – Katowice Szopienice Płd. są częścią wielkiej inwestycji Polskich Linii Kolejowych S.A. Modernizacja linii kolejowej E 65 na odcinkach Będzin – Katowice Piotrowice, Tychy – most Wisła (Goczałkowice) oraz Zabrzeg – Zebrzydowice ma wartość ok. 7 mld zł i jest dofinansowana przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Postęp prac można śledzić na stronie internetowej dedykowanej inwestycji – www.slaskienatorach.pl.