– Gwarancja

Gwarancja

Gwarant to podmiot który udziela gwarancji. Gwarantem zwykle nie jest sprzedawca lecz najczęściej producent, czasem importer, dystrybutor itp. Udzielenie gwarancji przez przedsiębiorcę jest dobrowolne.

  • Gwarancja może mieć formę papierową, najczęściej przybiera postać książeczki lub karty. Może być również wydana na innym trwałym nośniku lub udzielona w reklamie.
  • Gwarancja winna zostać wydana przez sprzedawcę razem z towarem, musi być sformułowana w sposób jasny i zrozumiały w języku polskim. W gwarancji winny zostać określone uprawnienia kupującego i obowiązki gwaranta oraz jego dane. W przypadku gdy nie można jego danych ustalić należy przyjąć, że gwarantem jest podmiot, który złożył oświadczenie gwarancyjne.
  • Gwarancja musi określać czas jej trwania, zasięg terytorialny, uprawnienia kupującego oraz informację, że gwarancja nie zawiesza i nie ogranicza uprawnień wynikających z tytułu rękojmi. Brak wymienionych elementów nie powoduje nieważności gwarancji.
  • Zasady i zakres gwarancji określa sam gwarant. Może on np. ograniczyć swoją odpowiedzialność do poszczególnych części składowych reklamowanej rzeczy, np. gwarancja obejmuje sam telefon ale bez jego baterii.
  • NOWOŚĆ! Odstępstwo od warunków gwarancji określonych w reklamie na niekorzyść konsumenta jest bezskuteczne. Jednakże przedsiębiorca może sprostować te warunki  złożone przed zawarciem umowy przy zachowaniu warunków i formy, w jakiej reklama została przeprowadzona, lub w porównywalny sposób.
  • Zazwyczaj gwarancja obejmuje naprawę towaru, a czasem wymianę, tę ostatnią zwykle w wypadku niemożliwości naprawy lub wielokrotności istotnych napraw. Zawsze jednak należy sprawdzić w gwarancji do czego gwarant się zobowiązał i na jaki okres została ona udzielona.
  • W razie wątpliwości przyjmuje się, że gwarant ma obowiązek usunięcia wady fizycznej rzeczy lub dostarczenia rzeczy wolnej od wad, o ile wady te ujawnią się w ciągu terminu określonego w oświadczeniu gwarancyjnym. Jeżeli nie zastrzeżono inaczej, termin gwarancji wynosi 2 lata licząc od dnia wydania rzeczy kupującemu.
  • NOWOŚĆ! Gwarancja trwałości nie może przewidywać warunków naprawy albo wymiany mniej korzystnych dla konsumenta niż rozwiązania kodeksowe  obowiązujące przy niezgodności towaru z umową.
  • W razie skorzystania z gwarancji kupujący dostarcza towar na koszt gwaranta do miejsca określonego w gwarancji lub do miejsca, w którym rzecz została wydana przy udzieleniu gwarancji – chyba, że z okoliczności wynika, iż wada powinna być usunięta w miejscu, w którym rzecz znajdowała się w chwili ujawnienia wady.
  • Gwarant powinien wykonać swoje obowiązki np. naprawić towar w terminie określonym w gwarancji. Jeśli natomiast w gwarancji nie określono terminu wówczas gwarant powinien wykonać obowiązki niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni kalendarzowych licząc od dnia dostarczenia towaru do gwaranta lub jego udostępnienia w miejscu, w którym się znajduje.
  • Jeżeli w ramach gwarancji dokonano wymiany towaru lub też istotnej naprawy wówczas termin gwarancji biegnie na nowo od momentu dostarczenia wymienionego lub naprawionego towaru. W przypadku wymiany części termin biegnie od nowa na tą cześć, a w sytuacji nieistotnej naprawy okres gwarancji wydłuża się o czas, w którym uprawniony z gwarancji nie mógł z niej korzystać.

Gdy kupujący korzysta z uprawnień gwarancyjnych, bieg terminu do wykonywania uprawnień z rękojmi zostaje zawieszony od momentu zawiadomienia sprzedawcy o wadzie. Chcąc skorzystać z gwarancji warto od razu zawiadomić sprzedawcę o wadzie towaru co spowoduje, że zawieszeniu ulegną równolegle uprawnienia z tytułu rękojmi. Dla celów dowodowych warto dokonać takiego zawiadomienia pisemnie, czy drogą elektroniczną i zadbać o potwierdzenie jego przyjęcia.

RĘKOJMIANIEZGODNOŚĆGWARANCJA
Kto odpowiada?SprzedawcaSprzedawcaGwarant
Termin odpowiedzialności2 lata od momentu wydania towaru lub upływu terminu przydatności rzeczy do użycia jeżeli sprzedawca lub producent określił termin dłuższy niż 2 lata. 5 lat w przypadku nieruchomości.2 lata od momentu dostarczenia towaru, chyba że termin przydatności towaru do użycia, określony przez przedsiębiorcę, jego poprzedników prawnych lub osoby działające w ich imieniu, jest dłuższy. W przypadku towarów z elementami cyfrowymi za te ostatnie przedsiębiorca odpowiada w sposób ciągły w czasie, w którym zgodnie z umową treści lub usługi cyfrowe miały być dostarczane, ale nie krócej niż dwa lata od chwili dostarczenia towaru z elementami cyfrowymi.Taki jak wskazano w gwarancji. W przypadku braku zapisów: 2 lata od momentu wydania towaru (art. 577 § 4 KC)
Termin załatwienia reklamacjiW przypadku żądania naprawy lub wymiany „czas rozsądny, bez nadmiernych niedogodności” dla kupującego.W przypadku żądania naprawy lub wymiany w „czas rozsądny od chwili, w której przedsiębiorca został poinformowany przez konsumenta o braku zgodności z umową, bez nadmiernych niedogodności dla konsumenta.
W przypadku żądania obniżenia ceny lub jej zwrotu – niezwłocznie, nie później niż 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia konsumenta o obniżeniu ceny/ od dnia otrzymania towaru lub dowodu jego odesłania.
Taki jaki określono w gwarancji, gdy brak zapisów- niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni (art. 580 § 2 KC)
Czego konsument może żądać?Naprawy, wymiany, obniżenia ceny lub odstąpienia od umowy (zwrotu ceny).Naprawy, wymiany, obniżenia ceny lub odstąpieniaTego co wskazano w gwarancji. W przypadku braku zapisów: naprawy lub wymiany.
Termin udzielenia odpowiedzi na reklamację14 dni w przypadku żądania naprawy, wymiany lub obniżenia ceny o konkretną kwotę.14 dni w przypadku żądania naprawy, wymiany, obniżenia ceny lub zwrotu ceny.Taki jaki określono w gwarancji.

Back to top