– Gwarancja

W dniu 02.05.2025 r. (piątek) Urząd Miejski w Sosnowcu oraz Centrum Informacji Miejskiej będą nieczynne.

Gwarancja

Gwarant to podmiot który udziela gwarancji. Gwarantem zwykle nie jest sprzedawca lecz najczęściej producent, czasem importer, dystrybutor itp. Udzielenie gwarancji przez przedsiębiorcę jest dobrowolne.

  • Gwarancja może mieć formę papierową, najczęściej przybiera postać książeczki lub karty. Może być również wydana na innym trwałym nośniku lub udzielona w reklamie.
  • Gwarancja winna zostać wydana przez sprzedawcę razem z towarem, musi być sformułowana w sposób jasny i zrozumiały w języku polskim. W gwarancji winny zostać określone uprawnienia kupującego i obowiązki gwaranta oraz jego dane. W przypadku gdy nie można jego danych ustalić należy przyjąć, że gwarantem jest podmiot, który złożył oświadczenie gwarancyjne.
  • Gwarancja musi określać czas jej trwania, zasięg terytorialny, uprawnienia kupującego oraz informację, że gwarancja nie zawiesza i nie ogranicza uprawnień wynikających z tytułu rękojmi. Brak wymienionych elementów nie powoduje nieważności gwarancji.
  • Zasady i zakres gwarancji określa sam gwarant. Może on np. ograniczyć swoją odpowiedzialność do poszczególnych części składowych reklamowanej rzeczy, np. gwarancja obejmuje sam telefon ale bez jego baterii.
  • NOWOŚĆ! Odstępstwo od warunków gwarancji określonych w reklamie na niekorzyść konsumenta jest bezskuteczne. Jednakże przedsiębiorca może sprostować te warunki  złożone przed zawarciem umowy przy zachowaniu warunków i formy, w jakiej reklama została przeprowadzona, lub w porównywalny sposób.
  • Zazwyczaj gwarancja obejmuje naprawę towaru, a czasem wymianę, tę ostatnią zwykle w wypadku niemożliwości naprawy lub wielokrotności istotnych napraw. Zawsze jednak należy sprawdzić w gwarancji do czego gwarant się zobowiązał i na jaki okres została ona udzielona.
  • W razie wątpliwości przyjmuje się, że gwarant ma obowiązek usunięcia wady fizycznej rzeczy lub dostarczenia rzeczy wolnej od wad, o ile wady te ujawnią się w ciągu terminu określonego w oświadczeniu gwarancyjnym. Jeżeli nie zastrzeżono inaczej, termin gwarancji wynosi 2 lata licząc od dnia wydania rzeczy kupującemu.
  • NOWOŚĆ! Gwarancja trwałości nie może przewidywać warunków naprawy albo wymiany mniej korzystnych dla konsumenta niż rozwiązania kodeksowe  obowiązujące przy niezgodności towaru z umową.
  • W razie skorzystania z gwarancji kupujący dostarcza towar na koszt gwaranta do miejsca określonego w gwarancji lub do miejsca, w którym rzecz została wydana przy udzieleniu gwarancji – chyba, że z okoliczności wynika, iż wada powinna być usunięta w miejscu, w którym rzecz znajdowała się w chwili ujawnienia wady.
  • Gwarant powinien wykonać swoje obowiązki np. naprawić towar w terminie określonym w gwarancji. Jeśli natomiast w gwarancji nie określono terminu wówczas gwarant powinien wykonać obowiązki niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni kalendarzowych licząc od dnia dostarczenia towaru do gwaranta lub jego udostępnienia w miejscu, w którym się znajduje.
  • Jeżeli w ramach gwarancji dokonano wymiany towaru lub też istotnej naprawy wówczas termin gwarancji biegnie na nowo od momentu dostarczenia wymienionego lub naprawionego towaru. W przypadku wymiany części termin biegnie od nowa na tą cześć, a w sytuacji nieistotnej naprawy okres gwarancji wydłuża się o czas, w którym uprawniony z gwarancji nie mógł z niej korzystać.

Gdy kupujący korzysta z uprawnień gwarancyjnych, bieg terminu do wykonywania uprawnień z rękojmi zostaje zawieszony od momentu zawiadomienia sprzedawcy o wadzie. Chcąc skorzystać z gwarancji warto od razu zawiadomić sprzedawcę o wadzie towaru co spowoduje, że zawieszeniu ulegną równolegle uprawnienia z tytułu rękojmi. Dla celów dowodowych warto dokonać takiego zawiadomienia pisemnie, czy drogą elektroniczną i zadbać o potwierdzenie jego przyjęcia.

RĘKOJMIANIEZGODNOŚĆGWARANCJA
Kto odpowiada?SprzedawcaSprzedawcaGwarant
Termin odpowiedzialności2 lata od momentu wydania towaru lub upływu terminu przydatności rzeczy do użycia jeżeli sprzedawca lub producent określił termin dłuższy niż 2 lata. 5 lat w przypadku nieruchomości.2 lata od momentu dostarczenia towaru, chyba że termin przydatności towaru do użycia, określony przez przedsiębiorcę, jego poprzedników prawnych lub osoby działające w ich imieniu, jest dłuższy. W przypadku towarów z elementami cyfrowymi za te ostatnie przedsiębiorca odpowiada w sposób ciągły w czasie, w którym zgodnie z umową treści lub usługi cyfrowe miały być dostarczane, ale nie krócej niż dwa lata od chwili dostarczenia towaru z elementami cyfrowymi.Taki jak wskazano w gwarancji. W przypadku braku zapisów: 2 lata od momentu wydania towaru (art. 577 § 4 KC)
Termin załatwienia reklamacjiW przypadku żądania naprawy lub wymiany „czas rozsądny, bez nadmiernych niedogodności” dla kupującego.W przypadku żądania naprawy lub wymiany w „czas rozsądny od chwili, w której przedsiębiorca został poinformowany przez konsumenta o braku zgodności z umową, bez nadmiernych niedogodności dla konsumenta.
W przypadku żądania obniżenia ceny lub jej zwrotu – niezwłocznie, nie później niż 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia konsumenta o obniżeniu ceny/ od dnia otrzymania towaru lub dowodu jego odesłania.
Taki jaki określono w gwarancji, gdy brak zapisów- niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni (art. 580 § 2 KC)
Czego konsument może żądać?Naprawy, wymiany, obniżenia ceny lub odstąpienia od umowy (zwrotu ceny).Naprawy, wymiany, obniżenia ceny lub odstąpieniaTego co wskazano w gwarancji. W przypadku braku zapisów: naprawy lub wymiany.
Termin udzielenia odpowiedzi na reklamację14 dni w przypadku żądania naprawy, wymiany lub obniżenia ceny o konkretną kwotę.14 dni w przypadku żądania naprawy, wymiany, obniżenia ceny lub zwrotu ceny.Taki jaki określono w gwarancji.

Back to top