– Gwarancja a rękojmia – porównanie

Od 6 maja 2025 r. Wydział Rozwoju i Przedsiębiorczości UM w Sosnowcu znajduje się w budynku przy ul. Teatralnej 9 (6. piętro).

RĘKOJMIANIEZGODNOŚĆGWARANCJA
Kto odpowiada?SprzedawcaSprzedawcaGwarant
Termin odpowiedzialności2 lata od momentu wydania towaru lub upływu terminu przydatności rzeczy do użycia jeżeli sprzedawca lub producent określił termin dłuższy niż 2 lata. 5 lat w przypadku nieruchomości.2 lata od momentu dostarczenia towaru, chyba że termin przydatności towaru do użycia, określony przez przedsiębiorcę, jego poprzedników prawnych lub osoby działające w ich imieniu, jest dłuższy. W przypadku towarów z elementami cyfrowymi za te ostatnie przedsiębiorca odpowiada w sposób ciągły w czasie, w którym zgodnie z umową treści lub usługi cyfrowe miały być dostarczane, ale nie krócej niż dwa lata od chwili dostarczenia towaru z elementami cyfrowymi.Taki jak wskazano w gwarancji. W przypadku braku zapisów: 2 lata od momentu wydania towaru (art. 577 § 4 KC)
Termin załatwienia reklamacjiW przypadku żądania naprawy lub wymiany „czas rozsądny, bez nadmiernych niedogodności” dla kupującego.W przypadku żądania naprawy lub wymiany w „czas rozsądny od chwili, w której przedsiębiorca został poinformowany przez konsumenta o braku zgodności z umową, bez nadmiernych niedogodności dla konsumenta.
W przypadku żądania obniżenia ceny lub jej zwrotu – niezwłocznie, nie później niż 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia konsumenta o obniżeniu ceny/ od dnia otrzymania towaru lub dowodu jego odesłania.
Taki jaki określono w gwarancji, gdy brak zapisów- niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni (art. 580 § 2 KC)
Czego konsument może żądać?Naprawy, wymiany, obniżenia ceny lub odstąpienia od umowy (zwrotu ceny).Naprawy, wymiany, obniżenia ceny lub odstąpieniaTego co wskazano w gwarancji. W przypadku braku zapisów: naprawy lub wymiany.
Termin udzielenia odpowiedzi na reklamację14 dni w przypadku żądania naprawy, wymiany lub obniżenia ceny o konkretną kwotę.14 dni w przypadku żądania naprawy, wymiany, obniżenia ceny lub zwrotu ceny.Taki jaki określono w gwarancji.

Back to top