– Niezgodność towaru z umową

Niezgodność towaru z umową

UWAGA: dotyczy reklamacji towarów zakupionych od 1 stycznia 2023r. Jeżeli nabyłeś towar przed tą datą, możesz go zareklamować z tytułu rękojmi.

Przepisy o niezgodności towaru z umową obejmują umowy sprzedaży, umowy o dzieło będące rzeczą ruchomą, umowy dostawy. Poniższe zasady nie dotyczą zakupu towaru, który służy wyłącznie jako nośnik treści cyfrowej oraz usług zdrowotnych  łącznie z przepisywaniem, wydawaniem i udostępnianiem produktów leczniczych oraz wyrobów medycznych.

Zasadą jest, że przedsiębiorca odpowiada z tytułu niezgodności towaru z umową, która istniała w chwili dostarczenia towaru konsumentowi i ujawniła się w ciągu 2 lat od tego momentu. Jeżeli przedsiębiorca, jego poprzednicy prawni lub osoby działające w ich imieniu, określą dłuższy termin przydatności towaru do użycia niż 2 lata, wówczas przedsiębiorca odpowiada za niezgodności ujawnione w tym terminie.

UWAGA: Domniemywa się, że brak zgodności towaru z umową ujawniony przed upływem 2 lat od chwili dostarczenia towaru, istniał w chwili jego dostarczenia, o ile nie zostanie udowodnione inaczej lub domniemania tego nie można pogodzić ze specyfiką towaru lub charakterem braku zgodności towaru z umową.  Jeżeli przedsiębiorca niezgodność podstępnie zataił, nie może powołać się na upływ podstawowego lub przedłużonego terminu do stwierdzenia braku zgodności z umową.

Jeżeli przedmiotem sprzedaży był towar z elementami cyfrowymi przedsiębiorca ponosi odpowiedzialność za niezgodność z umową treści cyfrowej lub usługi cyfrowej dostarczanych w sposób ciągły, który wystąpił lub ujawnił się w czasie, w którym zgodnie z umową miały być dostarczane, nie krótszym niż 2 lata od chwili dostarczenia towaru. Domniemywa się, że brak zgodności treści cyfrowej lub usługi cyfrowej z umową wystąpił w tym czasie, jeżeli w tym czasie się ujawnił.

Towar jest niezgodny z umową, jeżeli niezgodne z umową są w szczególności jego:

  • opis, rodzaj, ilość, jakość, kompletność i funkcjonalność, a w przypadku towarów z elementami cyfrowymi również kompatybilność, interoperacyjność oraz dostępność aktualizacji,
  • przydatność do szczególnego celu, do którego jest potrzebny konsumentowi, o którym ten powiadomił przedsiębiorcę najpóźniej w chwili zawarcia umowy i który przedsiębiorca zaakceptował.

Nadto towar jest niezgodny z umową jeżeli:

  • nie nadaje się do celów, do których zazwyczaj używa się towaru tego rodzaju, z uwzględnieniem obowiązujących przepisów prawa, norm technicznych lub dobrych praktyk
  • nie występuje w ilości i nie ma takich cech, jakie są typowe dla towaru tego rodzaju i których konsument może rozsądnie oczekiwać, mając na uwadze charakter towaru oraz publiczne zapewnienie złożone przez przedsiębiorcę, jego poprzedników prawnych lub osoby działające w ich imieniu, w szczególności w reklamie lub na etykiecie. Takimi cechami są m.in. trwałość i bezpieczeństwo, a przy towarach z elementami cyfrowymi także funkcjonalność i kompatybilność,
  • został dostarczony bez opakowania, akcesoriów i instrukcji, których dostarczenia konsument może rozsądnie oczekiwać,
  • jego jakość nie odpowiada próbce lub wzorowi udostępnionym konsumentowi przez przedsiębiorcę przed zawarciem umowy, i nie odpowiada opisowi takiej próbki lub wzoru.

Przedsiębiorca odpowiada również za niezgodność towaru z umową wynikającą z niewłaściwego zamontowania towaru przeprowadzonego bądź przez przedsiębiorcę lub na jego odpowiedzialność, bądź  przez konsumenta i niezgodność w montażu spowodowana jest błędami w instrukcji dostarczonymi przez przedsiębiorcę, a w przypadku towaru z elementami cyfrowymi również przez osobę trzecią.

W pierwszej kolejności konsument uprawniony jest do żądania naprawy lub wymiany towaru.

Przy czym gdyby doprowadzenie towaru do zgodności z umową w sposób wybrany przez konsumenta było niemożliwe albo rodziłoby nadmierne koszty dla przedsiębiorcy, wówczas przedsiębiorca można dokonać wymiany, gdy konsument zażądał naprawy, lub dokonać naprawy, gdy żądaniem konsumenta była wymiana towaru.

Jeżeli naprawa i wymiana są niemożliwe lub wymagałyby nadmiernych kosztów dla przedsiębiorcy, może on odmówić doprowadzenia towaru do zgodności z umową.

Przedsiębiorca jest obowiązany dokonać naprawy lub wymiany w rozsądnym czasie od kiedy został poinformowany przez konsumenta o niezgodności i bez nadmiernych niedogodności dla konsumenta, uwzględniając specyfikę towaru i cel nabycia.

Konsument udostępnia przedsiębiorcy towar podlegający naprawie lub wymianie, a przedsiębiorca odbiera go na swój koszt.

Żądanie zwrotu ceny lub jej obniżenia przy pierwszej reklamacji jest możliwe tylko w sytuacji gdy niezgodność towaru z umową ma na tyle istotny charakter, że uzasadnia odstąpienie od umowy lub obniżenie ceny bez uprzedniego skorzystania ze środków ochrony w postaci naprawy lub wymiany.

Poza tym konsument może złożyć oświadczenie o odstąpieniu od umowy albo obniżeniu ceny w następujących przypadkach:

  • przedsiębiorca odmówił doprowadzenia towaru do zgodności z umową w drodze naprawy i wymiany,
  • przedsiębiorca nie doprowadził towaru do zgodności z umową w drodze naprawy lub wymiany w czasie rozsądnym i bez nadmiernych niedogodności dla konsumenta,
  • niezgodność towaru z umową występuje nadal, mimo że podjęto próbę doprowadzenia towaru do zgodności z umową,
  • z oświadczenia  przedsiębiorcy  lub okoliczności wyraźnie wynika, że nie nastąpi doprowadzenie  towaru do zgodności z umową w rozsądnym czasie lub bez nadmiernych niedogodności dla  konsumenta.

Obniżona cena musi pozostawać w takiej proporcji do ceny wynikającej z umowy, w jakiej wartość towaru niezgodnego z umową pozostaje do wartości towaru zgodnego z umową.

Konsument nie może odstąpić od umowy, jeżeli niezgodność towaru z umową jest nieistotna. Domniemywa się, że brak zgodności towaru z umową jest istotny. Przedsiębiorca może obalić to domniemanie wykazując, że wada nie jest istotna.

Przedsiębiorca zwraca konsumentowi kwoty z tytułu obniżenia ceny niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od otrzymania oświadczenia konsumenta o obniżeniu ceny.

Jeżeli konsument odstąpił od  umowy z powodu niezgodności towaru z umową, jest zobligowany do zwrotu towaru przedsiębiorcy niezwłocznie, na jego koszt. Z kolei przedsiębiorca zwraca konsumentowi cenę niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od otrzymania towaru lub dowodu jego odesłania.

UWAGA! Konsument może wstrzymać się z zapłatą ceny za towar do chwili wykonania przez przedsiębiorcę obowiązków reklamacyjnych.

Przedsiębiorca ma obowiązek udzielić odpowiedzi na reklamację konsumenta w terminie 14 dni od dnia jej otrzymania, na papierze lub innym trwałym nośniku. Brak odpowiedzi w w/w terminie skutkuje uznaniem reklamacji.

Termin przedawnienia roszczeń konsumenta z tytułu rękojmi liczony jest według ogólnych zasad z   kodeksu cywilnego i wynosi 6 lat. Koniec terminu przedawnienia przypada na ostatni dzień roku kalendarzowego.

Bieg przedawnienia rozpoczyna się od dnia, w którym roszczenie stało się wymagalne. Jeżeli wymagalność roszczenia zależy od podjęcia określonej czynności przez uprawnionego, bieg terminu rozpoczyna się od dnia, w którym roszczenie stałoby się wymagalne, gdyby uprawniony podjął czynność w najwcześniej możliwym terminie.

Back to top