W pierwszej kolejności konsument uprawniony jest do żądania naprawy lub wymiany towaru.
Przy czym gdyby doprowadzenie towaru do zgodności z umową w sposób wybrany przez konsumenta było niemożliwe albo rodziłoby nadmierne koszty dla przedsiębiorcy, wówczas przedsiębiorca można dokonać wymiany, gdy konsument zażądał naprawy, lub dokonać naprawy, gdy żądaniem konsumenta była wymiana towaru.
Jeżeli naprawa i wymiana są niemożliwe lub wymagałyby nadmiernych kosztów dla przedsiębiorcy, może on odmówić doprowadzenia towaru do zgodności z umową.
Przedsiębiorca jest obowiązany dokonać naprawy lub wymiany w rozsądnym czasie od kiedy został poinformowany przez konsumenta o niezgodności i bez nadmiernych niedogodności dla konsumenta, uwzględniając specyfikę towaru i cel nabycia.
Konsument udostępnia przedsiębiorcy towar podlegający naprawie lub wymianie, a przedsiębiorca odbiera go na swój koszt.
Żądanie zwrotu ceny lub jej obniżenia przy pierwszej reklamacji jest możliwe tylko w sytuacji gdy niezgodność towaru z umową ma na tyle istotny charakter, że uzasadnia odstąpienie od umowy lub obniżenie ceny bez uprzedniego skorzystania ze środków ochrony w postaci naprawy lub wymiany.
Poza tym konsument może złożyć oświadczenie o odstąpieniu od umowy albo obniżeniu ceny w następujących przypadkach:
- przedsiębiorca odmówił doprowadzenia towaru do zgodności z umową w drodze naprawy i wymiany,
- przedsiębiorca nie doprowadził towaru do zgodności z umową w drodze naprawy lub wymiany w czasie rozsądnym i bez nadmiernych niedogodności dla konsumenta,
- niezgodność towaru z umową występuje nadal, mimo że podjęto próbę doprowadzenia towaru do zgodności z umową,
- z oświadczenia przedsiębiorcy lub okoliczności wyraźnie wynika, że nie nastąpi doprowadzenie towaru do zgodności z umową w rozsądnym czasie lub bez nadmiernych niedogodności dla konsumenta.
Obniżona cena musi pozostawać w takiej proporcji do ceny wynikającej z umowy, w jakiej wartość towaru niezgodnego z umową pozostaje do wartości towaru zgodnego z umową.
Konsument nie może odstąpić od umowy, jeżeli niezgodność towaru z umową jest nieistotna. Domniemywa się, że brak zgodności towaru z umową jest istotny. Przedsiębiorca może obalić to domniemanie wykazując, że wada nie jest istotna.
Przedsiębiorca zwraca konsumentowi kwoty z tytułu obniżenia ceny niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od otrzymania oświadczenia konsumenta o obniżeniu ceny.
Jeżeli konsument odstąpił od umowy z powodu niezgodności towaru z umową, jest zobligowany do zwrotu towaru przedsiębiorcy niezwłocznie, na jego koszt. Z kolei przedsiębiorca zwraca konsumentowi cenę niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od otrzymania towaru lub dowodu jego odesłania.
UWAGA! Konsument może wstrzymać się z zapłatą ceny za towar do chwili wykonania przez przedsiębiorcę obowiązków reklamacyjnych.
