– Turystyka

Turystyka

Wtedy gdy chodzi o jedną usługę, np. przewóz turystów, wynajem samochodów lub innych pojazdów silnikowych, zakwaterowanie w celach innych niż pobytowe, które nie jest nieodłącznym elementem przewozu pasażerów.

Podstawa prawna: art. 4 pkt 1) ustawy z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych

Jest to połączenie co najmniej dwóch różnych rodzajów usług turystycznych na potrzeby tej samej podróży lub wakacji, spełniające warunki określone w ustawie. Będzie to np. przelot samolotem w obie strony wraz zakwaterowaniem w hotelu na tydzień.

Uwaga! Posiłki, napoje oraz sprzątanie zapewnione w ramach zakwaterowania lub dostęp do urządzeń na miejscu, takich jak np. basen, sauna, spa lub sala treningowa przeznaczona dla gości hotelu uważa się za nieodłączną cześć zakwaterowania, a nie odrębne usługi turystyczne. Oznacza to, że np. rezerwacja weekendu w hotelu ze śniadaniami, ale z dojazdem własnym nie będzie traktowana jako impreza turystyczna.

Podstawa prawna: art. 4 pkt 2) ustawy z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych

To niestanowiące imprezy turystycznej połączenie co najmniej dwóch różnych rodzajów usług turystycznych nabytych na potrzeby tej samej podróży lub wakacji, objęte odrębnymi umowami z dostawcami poszczególnych usług turystycznych, spełniające warunki określone w ustawie.

Podstawa prawna: art. 4 pkt 5) ustawy z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych

PODRÓŻNY czyli każdy, kto chce zawrzeć umowę lub jest uprawniony do podróżowania na podstawie umowy zawartej w zakresie stosowania ustawy o imprezach turystycznych.

ORGANIZATOR TURYSTYKI jest przedsiębiorcą turystycznym, który tworzy i sprzedaje lub oferuje do sprzedaży imprezy turystyczne, bezpośrednio lub za pośrednictwem innego przedsiębiorcy turystycznego lub razem z innym przedsiębiorcą turystycznym, lub też przedsiębiorcę turystycznego, który przekazuje dane podróżnego innemu przedsiębiorcy turystycznemu.

Z kolei AGENT TURYSTYCZNY jest przedsiębiorcą turystycznym, który na podstawie umowy agencyjnej sprzedaje lub oferuje do sprzedaży imprezy turystyczne utworzone przez organizatora turystyki.

Podstawa prawna: art. 4 pkt 6), 7), 8), 9) ustawy z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych

Organizator turystyki lub agent turystyczny ma obowiązek udzielić podróżnemu przez zawarciem umowy w sposób jasny, zrozumiały, widoczny i niewprowadzający w błąd informacji dotyczących w szczególności:

  • miejsca pobytu, trasę i czas trwania imprezy, w tym co najmniej przybliżoną datę początkową i końcową oraz liczbę noclegów zapewnianych w trakcie imprezy turystycznej,
  • środka transportu, czas i miejsce wyjazdów oraz postojów, a jeżeli dokładny czas nie został jeszcze określony – o przybliżonym czasie wyjazdu i powrotu,
  • położenie, rodzaj i kategorię obiektu zakwaterowania, według przepisów kraju pobytu,
  • liczbę i rodzaj posiłków,
  • szczegółowy program zwiedzania, wycieczki lub inne usługi uwzględnione w cenie imprezy turystycznej,
  • czy jakiekolwiek usługi turystyczne będą świadczone w grupie, oraz – jeśli to możliwe – o przybliżonej liczebności grupy,
  • informację o wymaganiach językowych, w przypadku gdy skorzystanie przez podróżnego z niektórych usług turystycznych będzie zależało od skutecznej komunikacji ustnej,
  • informację o dostępności usług turystycznych dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej, a także, na wniosek podróżnego, dokładne informacje na temat możliwości ich dostosowania do jego potrzeb;
  • cenę całej imprezy łącznie z podatkami oraz innymi opłatami i kosztami, a także kwotę lub procentowy udział przedpłaty oraz sposób i termin ich zapłaty. Gdyby określenie kosztów nie było możliwe podróżny winien otrzymać informację o rodzaju dodatkowych kosztów, którymi może zostać obciążony. Jeżeli przed zawarciem umowy o udział w imprezie turystycznej nie zostały zrealizowane obowiązki informacyjne dotyczące dodatkowych opłat lub innych kosztów, podróżny nie ponosi tych opłat lub kosztów.
  • minimalną liczbę osób wymaganych, aby impreza turystyczna się odbyła;
  • termin powiadomienia podróżnego na piśmie o ewentualnym odwołaniu imprezy turystycznej z powodu niewystarczającej liczby zgłoszeń, jeśli jej realizacja jest uzależniona od liczby zgłoszeń;
  • informację o prawie do rozwiązania przez podróżnego umowy o udział w imprezie turystycznej w każdym momencie przed rozpoczęciem imprezy turystycznej za stosowną opłatą oraz jej wysokości;
  • ogólne informacje o obowiązujących przepisach paszportowych, wizowych i sanitarnych oraz o wymaganiach zdrowotnych dotyczących udziału w imprezie turystycznej;
  • nazwę handlową i adres organizatora turystyki lub agenta turystycznego, a także ich numery telefonów lub adresy poczty elektronicznej;
  • informację o ubezpieczeniach obowiązkowych lub dobrowolnym ubezpieczeniu na pokrycie kosztów rozwiązania przez podróżnego umowy o udział w imprezie turystycznej lub kosztów świadczenia pomocy, w tym kosztów powrotu do kraju w razie wypadku, choroby lub śmierci.

Podstawa prawna: art. 40 ustawy z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych

Umowa o świadczenie usług turystycznych polegających na organizowaniu imprez turystycznych wymaga formy pisemnej, musi być prosta, zrozumiała oraz czytelna i powinna określać:

  • imię i nazwisko lub nazwę i dane kontaktowe (adres, numer telefonu, adres poczty elektronicznej) osoby reprezentującej organizatora turystyki lub pilota wycieczek odpowiedzialnego za przebieg imprezy turystycznej;
  • wszystkie informacje, które winien otrzymać przez zawarciem umowy;
  • nazwę podmiotu zapewniającego ochronę na wypadek niewypłacalności jego dane kontaktowe;
  • informacje dotyczące prawa do przeniesienia przez podróżnego uprawnień i przejęcia obowiązków wynikających z umowy na innego konsumenta;
  • wymagania specjalne, o których podróżny powiadomił organizatora turystyki i na które strony umowy o udział w imprezie turystycznej wyraziły zgodę;
  • informację na temat dostępnych wewnętrznych procedur rozpatrywania skarg oraz metod pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich ADR i ODR
  • informację o tym, że podróżny ma obowiązek poinformować o wszelkich niezgodnościach stwierdzonych w trakcie realizacji imprezy turystycznej;
  • informacje umożliwiające bezpośredni kontakt z osobą w wieku poniżej 18 lat lub z osobą odpowiedzialną za taką osobę w miejscu jej pobytu, jeżeli na podstawie umowy o udział w imprezie turystycznej obejmującej zakwaterowanie podróżują osoby w wieku poniżej 18 lat, którym nie towarzyszy rodzic ani inna upoważniona osoba;
  • informacje o tym, że organizator turystyki jest odpowiedzialny za należyte wykonanie wszystkich usług turystycznych objętych umową o udział w imprezie turystycznej oraz obowiązany do udzielenia pomocy.

W przypadku zagranicznej imprezy turystycznej organizator turystyki zawiera na rzecz podróżnego umowę ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków i kosztów leczenia.

Przed rozpoczęciem imprezy turystycznej organizator turystyki dostarcza podróżnemu niezbędne pokwitowania, vouchery i bilety oraz informacje o planowanym czasie wyjazdu i – w stosownych przypadkach – terminie odprawy, a także o planowanych godzinach przystanków pośrednich, połączeń transportowych i przyjazdu.

Niezwłocznie po zawarciu umowy podróży otrzymuje na trwałym nośniku kopię umowy lub potwierdzenie jej zawarcia, a jeżeli umowa została zawarta w jednoczesnej fizycznej obecności stron podróżny ma prawo zażądać kopii umowy w formie papierowej.

Podróżny, który zawarł umowę poza lokalem przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz. U. z 2020 r. poz. 287), otrzymuje kopię lub potwierdzenie zawarcia umowy o udział w imprezie turystycznej w postaci papierowej lub, jeżeli wyrazi na to zgodę, na innym trwałym nośniku. Trwałym nośnikiem jest materiał lub narzędzie umożliwiające podróżnemu przechowywanie informacji kierowanych osobiście do niego, w sposób umożliwiający dostęp do informacji w przyszłości przez czas odpowiedni do celów, jakim te informacje służą, i które pozwalają na odtworzenie przechowywanych informacji w niezmienionej postaci (np. płyta CD/ DVD, pendrive, e-miał zapisany na twardym dysku komputera).

Postanowienia umów zawartych z podróżnymi oraz oświadczenia organizatora turystyki, jak i przedsiębiorcy ułatwiającego nabywanie powiązanych usług turystycznych zmierzające do wyłączenia lub ograniczenia odpowiedzialności określonej w ustawie są nieważne!

Podróżny nie może zrzec się w całości lub w części praw, które przyznała mu ustawa o imprezach turystycznych.

Podstawa prawna: art. 40, 42, 54 ustawy z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych

Organizator turystyki, przedsiębiorca ułatwiający nabywanie powiązanych usług turystycznych lub agent turystyczny ponosi odpowiedzialność odszkodowawczą wobec podróżnego za swoje błędy w rezerwacji, chyba że odpowiedzialność za błąd ponosi podróżny lub błąd ten powstał na skutek nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczności.

Podstawa prawna: art. 53 ustawy z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych

Tak, możesz i to bez zgody organizatora turystyki przenieść na osobę spełniającą warunki udziału w imprezie turystycznej wszystkie przysługujące Tobie z tytułu umowy o udział w imprezie turystycznej uprawnienia, jeżeli jednocześnie osoba ta przejmuje wszystkie wynikające z tej umowy obowiązki. Aby przeniesienie było skuteczne należy zawiadomić o tym fakcie organizatora turystyki na trwałym nośniku w rozsądnym terminie, tj. nie później niż 7 dni przed rozpoczęciem imprezy.

W sytuacji gdy przeniesienie rodzi dla organizatora dodatkowe koszty, może on zażądać ich zapłaty od podróżnego pod warunkiem, że wykaże te koszty. Koszty muszą być zasadne i nie mogą przekraczać rzeczywistych kosztów poniesionych przez organizatora turystyki na skutek przeniesienia umowy o udział w imprezie turystycznej.

Za nieuiszczoną część ceny imprezy turystycznej oraz koszty poniesione przez organizatora turystyki w wyniku zmiany podróżnego uczestniczącego w imprezie turystycznej podróżny i osoba przejmująca jego uprawnienia odpowiadają solidarnie.

Podstawa prawna: art. 43 ustawy z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych

Przed rozpoczęciem imprezy turystycznej organizator będzie mógł zmienić umowę jednostronnie, ale tylko jeżeli przewiduje to umowa, zmiany będą nieznaczne, a informacja o zmianie będzie jasna, zrozumiała i widoczna, i zostanie podróżnemu przekazana na trwałym nośniku.

Jeżeli zmiany umowy są bardziej znaczące, np. cena imprezy ulegnie podwyższeniu o więcej niż 8%, czy też organizator nie będzie mógł spełnić zaakceptowanych przez obie strony i wpisanych do umowy wymagań specjalnych wskazanych przez podróżnego, wówczas podróżny jest uprawniony do odstąpienia od umowy za zwrotem wszystkich wniesionych opłat i bez obowiązku wniesienia opłaty za odstąpienie. Organizator będzie mógł również zaproponować podróżnemu zastępczą imprezę, w miarę możliwości o tej samej lub wyższej wartości. O swojej decyzji podróżny informuje organizatora w terminie rozsądnym wyznaczonym przez organizatora określonym w powiadomieniu o zmianie umowy. Jeżeli podróżny odstąpi od umowy, organizator zwraca mu wpłacone środki nie później niż w terminie 14 od dnia rozwiązania umowy.

Uwaga!: Nieudzielenie przez podróżnego odpowiedzi na powiadomienie w terminie wskazanym przez organizatora skutkuje odstąpieniem przez podróżnego od umowy o udział w imprezie za zwrotem wszystkich wpłat i bez obowiązku zapłaty opłaty za odstąpienie.

Jeżeli zmiany umowy lub zastępcza impreza prowadzą do obniżenia jakości lub kosztów imprezy, podróżny jest uprawniony do odpowiedniego obniżenia ceny.

Podstawa prawna: art. 44 w ze. z art. 45 ust. 1 i 2, art. 46 ust. 1. ustawy z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych

Tylko wtedy, gdy umowa wyraźnie przewiduje możliwość podwyższenia ceny oraz gdy z umowy wynika, że podróżny ma prawo do obniżki ceny odpowiadającej obniżeniu kosztów spowodowanych zmianą kosztów, które mogą powodować podwyższenie ceny tj:

  • ceny przewozów pasażerskich wynikających ze zmiany kosztów paliwa lub innych źródeł zasilania,
  • zmiany wysokości podatków lub opłat turystycznych objętych umową o udział w imprezie turystycznych, nałożonych przez podmioty, które nie uczestniczą bezpośrednio w realizacji imprezy, w szczególności podatków turystycznych czy opłat lotniskowych,
  • zmiany kursów walut mających znaczenie dla danej imprezy turystycznej.

O zmianie ceny organizator powiadamia podróżnego na trwałym nośniku, wraz z uzasadnieniem podwyżki i sposobem jej obliczenia.

W okresie 20 dni przed datą rozpoczęcia imprezy turystycznej cena ustalona w umowie nie może być podwyższona!

Pamiętaj: Jeżeli w/w koszty obniżyły się po zawarciu umowy, a przed rozpoczęciem imprezy turystycznej, masz prawo do obniżki ceny odpowiadającej obniżeniu tych kosztów. Organizator turystyki może odliczyć od tego zwrotu wyłącznie rzeczywiste koszty obsługi, które na żądanie podróżnego ma obowiązek udokumentować.

Podstawa prawna: art. 45 ustawy z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych

Tak, podróżny może odstąpić od takiej umowy w każdym czasie przed jej rozpoczęciem, ale organizator turystyki może zobowiązać go do opłaty za taką rezygnację. Co do zasady odstąpienie od umowy jest zatem związane z koniecznością poniesienia kosztów tzw. odstępnego.

Wysokość odstępnego może być wskazana w umowie i zależeć będzie od tego w jakim czasie przed rozpoczęciem imprezy nastąpiła rezygnacja, od spodziewanych oszczędności kosztów oraz spodziewanego dochodu z tytułu alternatywnego wykorzystania danych usług turystycznych. Opłata podlega potrąceniu z wpłaty dokonanej przez podróżnego.

Jeżeli odstępne nie zostało określone w umowie, wówczas jego wysokość odpowiada cenie imprezy pomniejszonej o zaoszczędzone koszty lub wpływy z tytułu alternatywnego wykorzystania danych usług turystycznych. Na żądanie podróżnego organizator ma obowiązek uzasadnić wysokość opłaty za odstąpienie.

Natomiast w razie wystąpienia nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczności występujących w miejscu docelowym lub jego najbliższym sąsiedztwie, które mają znaczący wpływ na realizację imprezy lub przewóz podróżnych do miejsca docelowego podróżny może odstąpić od umowy przed rozpoczęciem imprezy bez ponoszenia opłaty za odstąpienie i otrzyma wówczas zwrot środków pieniężnych, które wpłacił. Podróżnemu nie przysługuje odszkodowanie lub zadośćuczynienie w tym zakresie.

Przez nieuniknione i nadzwyczajne okoliczności należy rozumieć sytuację pozostającą poza kontrolą strony powołującej się na taką sytuację, której skutków nie można było uniknąć, nawet gdyby podjęto wszelkie rozsądne działania.

Uwaga! Konsument, który zawarł umowę o udział w imprezie turystycznej poza lokalem przedsiębiorstwa, może w terminie 14 dni od dnia jej zawarcia odstąpić od niej bez podawania przyczyny i ponoszenia kosztów, chyba, że negocjacje ustne, na podstawie których doszło do zawarcia umowy, były prowadzone w oparciu o wcześniejsze zamówienie złożone przez konsumenta.

Podstawa prawna: art. 45 ustawy z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych

Ustawa o imprezach turystycznych przewiduje wyjątkowe sytuacje, w których podróżny nie poniesie kosztów odstępnego. Bezkosztowa rezygnacja dotyczy wystąpienia nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczności występujących w miejscu docelowym lub jego najbliższym sąsiedztwie, które mają znaczący wpływ na realizację imprezy turystycznej lub przewóz podróżnych do miejsca docelowego.

Przez nieuniknione i nadzwyczajne okoliczności należy rozumieć sytuację pozostającą poza kontrolą strony powołującej się na taką sytuację, której skutków nie można było uniknąć, nawet gdyby podjęto wszelkie rozsądne działania. Zdarzeniem o charakterze nieuniknionym i nadzwyczajnym z całą pewnością jest epidemia lub pandemia choroby zakaźnej.

Podróżny może żądać wyłącznie zwrotu wpłat dokonanych z tytułu imprezy turystycznej, bez odszkodowania lub zadośćuczynienia w tym zakresie. Jednakże do bezkosztowej rezygnacji konieczne jest aby wystąpiły wszystkie wskazane warunki. W przypadku imprez, które zaplanowane są w okresie kilku miesięcy czy lat naprzód nie można niestety z góry przewidzieć jak będzie wyglądała sytuacja i co za tym idzie nie da się jednoznacznie przesądzić o przesłankach i skuteczności odstąpienia.

W związku z zaistniałą sytuacją epidemiczną tzw. specustawą z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw wprowadzono zmiany do przepisów turystycznych. Zmodyfikowano zasady i terminy dotyczące skuteczności odstąpienia oraz zwrotu należności, a także wprowadzono możliwość skorzystania z vouchera.

Jeśli w związku z epidemią koronawirusa podróżny zdecydował się od umowy odstąpić od dnia 13 marca 2020 r. to odstąpienie stawało się skuteczne dopiero za 180 dni, a organizator był zobowiązany do zwrotu należności w terminie kolejnych 14 dni. W praktyce oznacza to, że podróżny powinien otrzymać zwrot należności najpóźniej w terminie 194 dni.

Podróżny ma prawo także do skorzystania z vouchera na poczet przyszłych imprez turystycznych, w ciągu roku od dnia, w którym miała się odbyć impreza turystyczna. Wartość vouchera nie może być niższa niż kwota wpłacona na poczet realizacji dotychczasowej umowy o imprezę turystyczną. Wpłacone środki – odpowiadające wartości vouchera podlegają ochronie na wypadek niewypłacalności organizatora turystyki.

Organizator turystyki odpowiada za niewykonanie lub nieprawidłowe wykonanie usługi turystycznej zgodnie z umową łączącą strony, bez względu na to, czy wykona tę usługę sam czy też przez innego dostawcę usług turystycznych.

Pamiętaj! Nie czekaj ze zgłoszeniem nieprawidłowości stwierdzonych w trakcie imprezy do powrotu z wakacji! Zgodnie z przepisami ustawy o usługach turystycznych o stwierdzonych nieprawidłowościach podróżny zawiadamia organizatora niezwłocznie, w miarę możliwości w trakcie trwania imprezy.

Organizator ma obowiązek usunąć niezgodność, chyba, że jest to niemożliwe albo niewspółmiernie kosztowne w stosunku do zakresu niezgodności i wartości usług turystycznych, których dotyczą.

Jeżeli organizator imprezy nie realizuje usług turystycznych zgodnie z umową, powiadom go o tym jak najszybciej, najlepiej na piśmie bądź innym trwałym nośniku i wyznacz mu rozsądny termin na usunięcie niezgodności. Podróżny nie ma obowiązku wyznaczać terminu, jeżeli organizator odmówi usunięcia niezgodności lub gdy z okoliczności wynika, że niezgodność winna być usunięta niezwłocznie. Jeśli organizator nie usunie niezgodności w rozsądnym terminie wskazanym przez Ciebie, jesteś uprawniony do usunięcia tej niezgodności samemu i wystąpienia do organizatora o zwrot poniesionych, niezbędnych wydatków.

Jeżeli niegodność istotnie wpływa na realizację imprezy, a organizator nie usunie jej w rozsądnym terminie wyznaczonym przez podróżnego, podróżny jest uprawniony do rozwiązania tej umowy bez ponoszenia opłaty za rozwiązanie.

Jeżeli umowa obejmuje transport podróżnych, organizator niezwłocznie i bez obciążania kosztami zapewnia podróżnemu powrót do kraju równoważnym środkiem transportu.

Świadczenia zastępcze: organizator turystyki ma obowiązek je wykonać bez obciążania podróżnego dodatkowymi kosztami gdy nie wykonuje przewidzianych w umowie usług stanowiących istotną część imprezy turystycznej. Gdy jakość świadczeń zastępczych jest niższa, organizator turystyki przyznaje podróżnemu odpowiednie obniżenie ceny imprezy. W przypadku gdy przyznana obniżka ceny jest nieodpowiednia lub zaproponowane świadczenia zastępcze nie są porównywalne ze świadczeniami wynikającymi z umowy, wówczas masz prawo odrzucić zaproponowane świadczenia zastępcze. W takiej sytuacji, a także gdy nie jest możliwe zaproponowanie świadczeń zastępczych, masz prawo uzyskać obniżenie ceny lub odszkodowanie, lub zadośćuczynienie, bez rozwiązywania umowy z organizatorem.

W przypadku gdy z powodu nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczności organizator nie ma możliwości zrealizować zgodnie z umową powrotu podróżnego do kraju, wówczas ponosi koszty niezbędnego zakwaterowania podróżnego, w miarę możliwości o kategorii równoważnej do uzgodnionej w umowie, przez okres do 3 nocy.

Podstawa prawna: art. 48 ustawy z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych

Za każdy okres, w trakcie którego stwierdzono niezgodność podróżnemu przysługuje obniżka ceny. Obniżka nie przysługuje, gdy niezgodność została spowodowana wyłącznym działaniem lub zaniechaniem podróżnego.

Dodatkowo podróżny ma prawo żądać odszkodowania lub zadośćuczynienia za poniesione szkody lub krzywdy, których doznał w wyniku niezgodności, a organizator ma obowiązek niezwłocznie je wypłacić.

Odszkodowanie lub zadośćuczynienie nie przysługuje, gdy organizator udowodni, że winę za niezgodność ponosi podróżny, bądź osoba trzecia, niezwiązana z wykonywaniem usług turystycznych objętych umową, a niezgodności nie dało się przewidzieć lub uniknąć, bądź gdy niezgodność została spowodowana nieuniknionymi i nadzwyczajnymi okolicznościami.

Roszczenia o obniżkę ceny, odszkodowanie, zadośćuczynienie przedawniają się z upływem 3 lat.

Pamiętaj! Podróżny może kierować wiadomości, żądania lub skargi związane z realizacją imprezy turystycznej zarówno do organizatora turystyki jak i bezpośrednio do agenta, za pośrednictwem którego nabył imprezę. Wiadomość, żądanie lub skargę wniesione do agenta turystycznego w danym dniu uważa się za wniesione z tym dniem do organizatora turystyki.

Podstawa prawna: art. 50 i 51 ustawy z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych

Obowiązek udzielenia pomocy podróżnemu znajdującemu się w trudnej sytuacji spoczywa na organizatorze turystyki. W szczególności pomoc ta obejmuje:

  • udzielenie odpowiednich informacji dotyczących świadczeń zdrowotnych, władz lokalnych oraz pomocy konsularnej,
  • udzielenie podróżnemu pomocy w skorzystaniu ze środków porozumiewania się na odległość, w tym ze środków komunikacji elektronicznej oraz w skorzystaniu ze świadczeń zastępczych.

Jeżeli trudna sytuacja powstała z wyłącznej winy umyślnej podróżnego lub w wyniku jego rażącego niedbalstwa wówczas organizator turystyki może żądać opłaty z tytułu udzielenia pomocy w wysokości nie większej niż wysokość rzeczywistych kosztów, które poniósł.

Podstawa prawna: art. 52 ustawy z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych

Back to top