– Umowy o dostarczenie treści cyfrowej lub usługi cyfrowej

Umowy o dostarczenie treści cyfrowej lub usługi cyfrowej

To dane wytwarzane i dostarczane w postaci cyfrowej. Treści te istnieją niezależnie od nośnika, na którym są dostarczane. Treściami cyfrowymi będą zatem gry elektroniczne, programy komputerowe, ebooki, audiobooki, pliki z muzyką.

Usługa pozwalająca konsumentowi na:

  • wytwarzanie, przetwarzanie, przechowywanie lub dostęp do danych w postaci cyfrowej
  • wspólne korzystanie z danych w postaci cyfrowej, które zostały przesłane lub wytworzone przez konsumenta lub innych użytkowników tej usługi,
  • inne formy interakcji za pomocą danych w postaci cyfrowej.

Usługami cyfrowymi będą zatem usługi przechowywania i współdzielenia danych w chmurze, usługi poczty elektronicznej, gry online, portale online służące do wymiany między użytkownikami treści wideo i audio, radio internetowe, dostęp do mediów społecznościowych.

Towar zawierający treść cyfrową lub usługę cyfrową lub z nimi połączony w taki sposób, że brak treści cyfrowej lub usługi cyfrowej uniemożliwiłby jego prawidłowe funkcjonowanie, np. smartfon, laptop, smart AGD, pojazdy autonomiczne.

UWAGA: Towary z elementami cyfrowymi np. smartfon z wbudowanymi aplikacjami, podlegają reklamacjom na zasadach ogólnych, tj. z tytułu niezgodności towaru z umową.

Natomiast jeśli konsument samodzielnie ściągnie i zainstaluje na urządzeniu aplikację, a następnie okaże się, że nie działa ona prawidłowo, wówczas znajdą zastosowanie przepisy ustawy o prawach konsumenta dotyczące umów o dostarczanie treści cyfrowej lub usługi cyfrowej (art. 43 h i nast. upk).

O ile strony nie umówiły się inaczej, treść cyfrowa i usługa cyfrowa są dostarczane w najnowszej wersji dostępnej w chwili zawarcia umowy.

Przedsiębiorca ma obowiązek dostarczyć konsumentowi treść cyfrową lub usługę cyfrową niezwłocznie po zawarciu umowy, chyba że strony postanowiły inaczej.

Jeżeli przedsiębiorca nie dostarczył treści cyfrowej lub usługi cyfrowej, konsument wzywa go do ich dostarczenia. Jeżeli mimo wezwania przedsiębiorą nie dostarczy treści cyfrowej lub usługi cyfrowej niezwłocznie lub w dodatkowym wyraźnie uzgodnionym przez strony terminie, wówczas konsument może odstąpić od umowy.

W pewnych sytuacjach konsument jest uprawniony do odstąpienia od umowy bez uprzedniego wezwania przedsiębiorcy:

  • gdy z oświadczenia przedsiębiorcy lub okoliczności wyraźnie wynika, że nie dostarczy treści cyfrowej lub usługi cyfrowej lub
  • konsument i przedsiębiorca uzgodnili lub z okoliczności zawarcia umowy wyraźnie wynika, że określony termin dostarczenia treści cyfrowej lub usługi cyfrowej miał istotne znaczenie dla konsumenta, a przedsiębiorca nie dostarczył ich w tym terminie.

Ciężar dowodu dostarczenia treści cyfrowej lub usługi cyfrowej spoczywa na przedsiębiorcy.

UWAGA: Powyższych reguł nie stosuje się do przypadków dostarczania treści cyfrowej na materialnym nośniku.

Przedsiębiorca ma obowiązek informowania konsumenta o aktualizacjach, w tym dotyczących zabezpieczeń, niezbędnych do zachowania zgodności treści cyfrowej lub usługi cyfrowej z umową i dostarczać je konsumentowi:

  • jeżeli treść cyfrowa lub usługa cyfrowa są na podstawie umowy dostarczane w sposób ciągły – przez czas dostarczania tej treści lub usługi określony w umowie
  • jeżeli na podstawie umowy treść cyfrowa lub usługa cyfrowa są dostarczane jednorazowo lub częściami – przez czas zasadnie oczekiwany przez konsumenta, uwzględniając rodzaj tej treści lub usługi i cel, w jakim są wykorzystywane, oraz okoliczności i charakter umowy.

Decyzja o tym, czy zainstalować aktualizację należy do konsumenta. Przedsiębiorca nie będzie ponosił odpowiedzialności za niezgodność treści cyfrowej lub usługi cyfrowej z umową wynikający wyłącznie z braku zainstalowania aktualizacji przez konsumenta w rozsądnym czasie, jeżeli poinformował konsumenta o aktualizacji i konsekwencjach jej niezainstalowania, a niezainstalowanie lub niewłaściwe zainstalowanie aktualizacji nie wynikały z błędów w instrukcji instalacji dostarczonej przez przedsiębiorcę.

Treść cyfrowa lub usługa cyfrowa są niezgodne z umową, jeżeli niezgodne z umową pozostają w szczególności ich:

  • opis, rodzaj, ilość, jakość, kompletność i funkcjonalność, kompatybilność, interoperacyjność oraz dostępność wsparcia technicznego i aktualizacji,
  • przydatność do szczególnego celu, do którego są potrzebne konsumentowi, o którym ten powiadomił przedsiębiorcę najpóźniej w chwili zawarcia umowy i który przedsiębiorca zaakceptował.

Nadto treść cyfrowa lub usługa cyfrowa są niezgodne  z umową jeżeli:

  • nie nadają się do celów, w których zazwyczaj korzysta się z treści cyfrowej lub usługi cyfrowej tego rodzaju, z uwzględnieniem obowiązujących przepisów prawa, norm technicznych lub dobrych praktyk
  • nie występują w takiej ilości i nie mają takich cech, jakie są typowe dla treści cyfrowej lub usługi cyfrowej tego rodzaju i których konsument może rozsądnie oczekiwać, mając na uwadze ich charakter oraz publiczne zapewnienie złożone przez przedsiębiorcę, jego poprzedników prawnych lub osoby działające w ich imieniu, w szczególności w reklamie lub na etykiecie. Takimi cechami są m.in. funkcjonalność, kompatybilność, dostępność, ciągłość i bezpieczeństwo
  • zostały dostarczone bez akcesoriów i instrukcji, których dostarczenia konsument może rozsądnie oczekiwać,
  • nie są zgodne z wersją próbną lub zapowiedzią, które zostały udostępnione konsumentowi przez przedsiębiorcę przed zawarciem umowy.

Jeśli treść cyfrowa lub usługa cyfrowa są dostarczane w sposób ciągły na podstawie umowy, muszą pozostawać zgodne z umową przez cały czas ich dostarczania oznaczony w umowie.

Jeżeli przedsiębiorca, najpóźniej w chwili zawarcia umowy, wyraźnie poinformuje konsumenta, że konkretna cecha treści cyfrowej lub usługi cyfrowej odbiega od ogólnych wymogów zgodności z umową, a konsument wyraźnie i odrębnie zaakceptuje brak konkretnej cechy treści cyfrowej lub usługi cyfrowej, wówczas przedsiębiorca nie odpowiada za ten brak zgodności z umową.

Treści cyfrowe lub usługi cyfrowe dostarczane jednorazowo lub w częściach – 2 lata od dostarczenia

Przedsiębiorca ponosi odpowiedzialność za brak zgodności z umową treści cyfrowej lub usługi cyfrowej dostarczanych jednorazowo lub w częściach, który istniał w chwili ich dostarczenia i ujawnił się w ciągu 2 lat od tej chwili. Jeżeli przedsiębiorca podstępnie zataił niezgodność wówczas nie może skutecznie powoływać się na upływ 2-letniego okresu odpowiedzialności.

Domniemywa się, że brak zgodności treści cyfrowej lub usługi cyfrowej z umową, który ujawnił się przed upływem roku od chwili dostarczenia treści cyfrowej lub usługi cyfrowej, istniał w chwili ich dostarczenia.

Treści cyfrowe lub usługi cyfrowe dostarczane w sposób ciągły – cały czas trwania umowy

Przedsiębiorca ponosi odpowiedzialność za niezgodność z umową treści cyfrowej lub usługi cyfrowej dostarczanych w sposób ciągły, który wystąpił lub ujawnił się w czasie, w którym zgodnie z umową miały być dostarczane.

Domniemywa się, że brak zgodności treści cyfrowej lub usługi cyfrowej z umową wystąpił w tym czasie, jeżeli w tym czasie się ujawnił.

Jeśli konsument zawarł na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa umowę o dostarczanie usług cyfrowych co do zasady przysługuje mu uprawnienie odstąpienia od takiej umowy w terminie 14 dni od jej zawarcia.

Gdy usługa zostanie w pełni wykonana, za wyraźną i uprzednią zgodą konsumenta, który został poinformowany przed rozpoczęciem świadczenia, że po spełnieniu świadczenia przez przedsiębiorcę utraci prawo odstąpienia od umowy, i przyjął to do wiadomości.

 

UWAGA:

W przypadku treści cyfrowych niedostarczanych na nośniku materialnym, za które konsument jest zobowiązany do zapłaty ceny, Konsument nie może odstąpić od umowy zawartej poza lokalem lub na odległość w sytuacji gdy spełnione zostaną łącznie następujące przesłanki:

  • przedsiębiorca rozpoczął świadczenie za wyraźną i uprzednią zgodę konsumenta,
  • konsument został poinformowany przez przedsiębiorcę przed rozpoczęciem świadczenia, że po spełnieniu świadczenia utraci prawdo odstąpienia od umowy i przyjął to do wiadomości,
  • przedsiębiorca przekazał konsumentowi potwierdzenie otrzymania od niego zgody na dostarczenie treści cyfrowych w okolicznościach powodujących utratę prawa odstąpienia od umowy.

 

Prawo do odstąpienia od umowy nie przysługuje również konsumentowi w odniesieniu do umowy, w której przedmiotem świadczenia są nagrania dźwiękowe lub wizualne albo programy komputerowe dostarczane w zapieczętowanym opakowaniu, jeżeli zostało ono otwarte po dostarczeniu.

Back to top