Od 1 marca zmiany na buspasie. Na fragmencie od skrzyżowania 11 Listopada z ulicą Hubala-Dobrzańskiego do przebudowywanego ronda w Zagórzu przestanie obowiązywać.
Buspas w Zagórzu obowiązuje od lipca 2020 roku. Do wprowadzenia przyczyniły się zarówno wypadki, które na przestrzeni ostatnich lat miały miejsce na jezdni, ale także priorytetowe podejście do komunikacji publicznej. – Bycie prezydentem to także podejmowanie decyzji, które nie przysparzają fanów. Sam jestem kierowcą i jeżdżę po naszych drogach, ale gdy widzę samochód, który w środku miasta, lewym pasem mija mnie z prędkością 80, 90, a czasem nawet 100 km/h i więcej, to coś jest nie tak – tłumaczył wówczas prezydent Sosnowca, Arkadiusz Chęciński.
Cel został osiągnięty. Zagórze w dużej mierze przestało być dzielnicą tranzytową. Kierowcy wybierają alternatywne drogi, jak choćby wyremontowaną DK94. Priorytet zyskała komunikacja publiczna, która ma zostać alternatywą dla ruchu samochodowego.
Co się zmieni się 1 marca? Na fragmencie buspas po prostu przestanie obowiązywać. – Chodzi o mający ok. 700 metrów odcinek od skrzyżowania 11 Listopada z Hubala-Dobrzańskiego do tzw. Ronda Papieskiego. Tutaj mamy wiele zjazdów w osiedla, lewo- i prawoskrętów. Do tego sygnalizacje w okolicach centrum handlowego. Mimo to statystyki w ostatnich dwóch latach poprawiły się. Tylko w 2019 roku na ul. 11 Listopada mieliśmy 106 zdarzeń drogowych, w tym 6 wypadków z 6 osobami rannymi. W 2020 roku liczba ta zmalała do 96 zdarzeń, a w 2021 do 89, w tym 85 kolizji. To także efekt zmian na fragmencie od Ronda Żołnierzy Wyklętych do skrzyżowania z Hubala-Dobrzańskiego, droga w obu kierunkach została “wyesowana”. To spowolniło poruszanie się samochodów i ma także wpływ na bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów – wyjaśnia prezydent Sosnowiec.
Od poniedziałku trwa usuwanie oznakowań na tej części 11 Listopada. Bez zmian pozostają zasady na części do granic z Dąbrową Górniczą. Tutaj również widać znaczną poprawę w statystykach. Przede wszystkim zmalała ilość wypadków i osób rannych. Zmniejszyły się także kolizje.
– Komunikacja miejska musi mieć priorytet. To gwarancja zmian, ale także poprawy bezpieczeństwa dla pieszych. Na całej ulicy powstają także doświetlone przejścia dla pieszych, nowe drogi rowerowe, a już wkrótce także centrum przesiadkowe dla przedłużonej linii tramwajowej. Już wkrótce ruszą prace przy kolejnym przejściu, przy hali sportowej. Będzie doświetlone, z aktywnymi znakami i co najważniejsze, widoczne z daleka. Gotowe jest już przejście podziemne przy rondzie Dmowskiego/Długosza. To element szerszego projektu, w myśl którego Zagórze przestanie być dzielnicą tranzytową, a mieszkańcy zyskają bezpieczeństwo – dodaje Arkadiusz Chęciński.