– Nowe przepisy konsumenckie

Od 01.01.2023 r. obowiązują nowe przepisy konsumenckie w szczególności dotyczące reklamacji towarów będących rzeczami ruchomymi oraz treści cyfrowych i usług cyfrowych

W wyniku implementacji unijnych dyrektyw zostały wprowadzone zmiany m.in. w ustawie o prawach konsumenta, ustawie o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, ustawie o informowaniu o cenach towarów i usług, a także Kodeksie cywilnym.

W odniesieniu do towarów będących rzeczami ruchomymi dotychczasowa „rękojmia za wady” została zastąpiona „odpowiedzialnością za niezgodność towaru z umową”. Zasadą jest, że konsument w pierwszej kolejności będzie mógł żądać naprawy lub wymiany towaru niezgodnego z umową, chyba że niezgodność towaru z umową jest na tyle istotna, że uzasadnia brak skorzystania z naprawy i wymiany towaru. Poza wskazanym wyjątkiem odstąpienie od umowy i zwrot ceny lub jej obniżenie będzie możliwe dopiero w drugiej kolejności. Sprzedawca odpowiada za niezgodność towaru z umową tak jak do tej pory przez okres 2 lat od dostarczenia towaru. Termin ten stosuje się także w przypadku zakupu rzeczy używanych. Wydłużeniu do 2 lat uległ termin domniemania istnienia niezgodności z umową już w chwili wydania towaru. Do przedawnienia roszczeń reklamacyjnych zastosowanie znajdą ogólne przepisy Kodeksu cywilnego i sześcioletni termin. Towary będące rzeczami ruchomymi zakupione przed 01.01.2023 r. będą reklamowane na dotychczasowych zasadach o rękojmi.

Back to top