– Uwe Schloen i Sebastian Wywiórski wystawa „Rzecz[o]świadomości”w Sosnowieckim Centrum Sztuki

17 marca w Sosnowieckim Centrum Sztuki odbył się wernisaż wystawy „Rzecz[o]świadomości”Uwe Schloena i Sebastiana Wywiórskiego. Wystawa potrwa do 30 marca.

SEBASTIAN WYWIÓRSKI „Czas teraźniejszy ciągły”? Prezentacja twórczości dwóch artystów pod wspólnym tytułem  „Rzecz[o]świadomości”: UWE SCHLOEN „Badania w obszarach wiejskich”.
Kuratorka wystawy: Adriana Zimnowoda

„Kiedy i w jaki sposób przychodzą rzeczy jako rzeczy? Nie przychodzą one w skutek machinacji człowieka. Ale nie przychodzą także bez czujności śmiertelnych” (Martin Heidegger).
Wystawa „Rzecz[o]świadomości” jest prezentacją twórczości dwóch artystów – Sebastiana Wywiórskiego (Polska) oraz Uwego Schloena (Niemcy). Artystów, pracujących w różnych mediach i eksponujących swoje prace pod różnymi tytułami, łączy pokrewna percepcja świata i obecnego w nim człowieka. Tytuł jaki nadałam wystawie jest ważną grą słów wyjaśniającą światopogląd artystów. Sugeruje, że obecne w świecie rzeczy, to nie neutralne przedmioty i figury, które można dowolnie (i bez konsekwencji) „używać”. Wskazuje także, że u podstaw procesu twórczego artystów spoczywa zaangażowana praca świadomości. Artyści pytają o istotę i konsekwencje ruchu (jako świadomości, jako zmiany miejsca położenia oraz jako ruchu w obrębie przedmiotu – dzieła) oraz o tożsamość rzeczy i jej relację z człowiekiem. Są uczestnikami żywej dyskusji na temat destrukcji, którą propaguje ciągle obecny antropocentryzm i jego szkodliwa potrzeba hierarchizowania bytów. W tej dyskusji, Wywiórski i Schloen,  zajmują pozycję adwokatów, tych (pozornie) niemych bytów. Artyści rozumieją bowiem opór rzeczy przed ich „używaniem”, awersję wobec wikłania w niepasujące im kompozycje i konteksty. Rzeczy, jak zobaczymy na wystawie, nie pretendują do pełnienia funkcji wyłącznie estetycznej (choć, gdy zechcą, to mogą). Rzeczy na wystawie „Rzecz[o]świadomości” są  przekorne, oporne i obrażone. Czasem milczące, czasem agresywne.

Sebastian Wywiórski (1974). Malarz, twórca instalacji artystycznych. W latach 1996–2001 studiował na Wydziale malarstwa w pracowni prof. Sławomira Karpowicza w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, którą ukończył z wyróżnieniem. Pracownik dydaktyczny Wydziału Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, gdzie obecnie prowadzi pracownię Malarstwa i działań wizualnych. Zdobywca Grand Prix VI edycji Piotrkowskiego Biennale Sztuki, stypendysta Prezydenta Miasta Krakowa oraz Fundacji Grizella. Zrealizował liczne wystawy indywidualne, między innym w Krakowie, Warszawie, Berlinie, Frankfurcie, Bremie oraz brał udział w wielu wystawach zbiorowych w Polsce, Niemczech, Wielkiej Brytanii oraz Japonii.
„Na wystawie w galerii Extravagance eksponuję obiekty kinetyczne, interaktywną instalację kinetyczną oraz interaktywną instalację intermedialną. Znaczenia tym pracom nadaje ruch.
W przypadku każdej z pokazywanych prac pełni inną, choć konstytutywną rolę.

Uwe Schloen (1958). Rzeźbiarz, artysta interdyscyplinarny. Studiował rzeźbę i malarstwo w Kunstschule Jörk Kalkreuter w Hamburgu (w pracowni Jörk Kalkreuter i Kai Sudek). Od roku 1987 tworzy jako niezależny artysta. Laureat licznych nagród i stypendiów, m.in. wykładowca gościnny Tartu Art College, Estonia (2015), Stypendium robocze z Tartu Cultural Office, Estonia (2010), Stypendium Fundacji Cranacha, Wittenberga (2003) oraz Nagroda Jury 2000, Luksemburski Salon Wiosenny, Stypendium Daniela Spoerriego, Seggiano, Włochy (1999), Stypendium Torre San Marco, Włochy (1995), Nagroda Jury, Nagroda Ministra Edukacji i Nagroda Fundacji Philipa Morrisa, Luksemburski Salon Wiosenny (1994), stypendium artystyczne Künstlerbahnhof Ebernburg (1993), Nagroda Artystyczna Miasta Bremervörde (1992), stypendium Civitella d`Agliano, Włochy (1989), Nagroda promocji sztuki miasta Buxtehude. Zrealizował liczne wystawy indywidualne i zbiorowe.

 

Back to top