– “Ziemia Obiecana” w Banku Sztuki

W dniach 16-18 czerwca 2025 r. Referat Uprawnień Komunikacyjnych i Transportowych (Prawa jazdy i licencje na transport) w Wydziale Komunikacji UM będzie nieczynny.

W Teatrze Zagłębia trwają przygotowania do premiery spektaklu „Ziemia obiecana” wg powieści Władysława Reymonta w reżyserii Mai Kleczewskiej. Premiera 14 czerwca w Banku Sztuki (ul. Małachowskiego 7) – .

Nie w teatrze, lecz w dawnym banku. Nie o przemyśle, lecz o cyfrowym świecie. Teatr Zagłębia szykuje premierę „Ziemi obiecanej” w reżyserii Mai Kleczewskiej – spektaklu, który łączy Reymonta, sztuczną inteligencję i futurystyczną scenografię. Wsparty wizją Fabiena Lédé i wrażliwością Kleczewskiej, projekt buduje nową mitologię miasta – w świecie algorytmów, kapitału i zacierających się granic rzeczywistości.

Wielką siłą spektaklu będzie jego strona wizualna – dopracowana, intensywna i spektakularna. Za scenografię, reżyserię światła, aranżację przestrzeni oraz koncepcję wideo odpowiada Fabien Lédé – wybitny francuski artysta wizualny, którego prace prezentowano m.in. w Operze Narodowej w Lyonie, Schauspiel Hannover, Kammerspiele w Monachium, TR Warszawa, Teatrze Studio w Warszawie i na festiwalu Ruhrtriennale. Lédé tworzy interaktywne instalacje i przestrzenie, które bardziej się przeżywa niż ogląda. Jego sztuka balansuje między materią a wirtualnością, kreując graniczne doświadczenia – wizualnie olśniewające, intelektualnie poruszające.

Kostiumy zaprojektuje Konrad Parol – jeden z najciekawszych współczesnych kostiumografów w polskim teatrze. Znany ze współpracy z Mają Kleczewską m.in. przy „Braciach i siostrach”, „Burzy” i „Czekając na barbarzyńców”, Parol łączy modową odwagę z głębokim wyczuciem postaci. W „Ziemi obiecanej” stworzy kostiumy będące współczesnym komentarzem do świata w kryzysie – świata, w którym granice między człowiekiem a jego wizerunkiem, między realnością a symulacją, coraz bardziej się zacierają.

Plakat promujący spektakl przygotował Łukasz Błażejewski, znany również jako Prince Negatif – scenograf, malarz, performer i grafik. Absolwent uczelni artystycznych w Polsce i we Francji, od lat działa na styku teatru, performansu i projektowania. Tworzył scenografie i plakaty do ponad 90 spektakli, pracuje z dziećmi, młodzieżą i seniorami, prowadzi warsztaty i projektuje wystawy. Entuzjasta kreatywnego kodowania i nowych technologii, wnosi do projektu świeżą, odważną estetykę, świadomie przekraczającą granice gatunków.

Za projekcje multimedialne z wykorzystaniem sztucznej inteligencji odpowiada Krzysztof Garbaczewski – reżyser teatralny i autor adaptacji, na podstawie których tworzy przedstawienia na pograniczu teatru i instalacji. Założyciel Dream Adoption Society, jeden z najważniejszych artystów eksplorujących relację między sceną a nowymi technologiami. Od 2017 roku rozwija autorski język teatralny, integrując tradycyjne aktorstwo z cyfrowymi narracjami, środowiskami 3D, awatarami i wirtualną scenografią. Projekty Garbaczewskiego prezentowane są zarówno w teatrach, jak i na platformach cyfrowych – zapraszają widzów do udziału w interaktywnej rzeczywistości i odkrywania nieznanych dotąd wymiarów scenicznej narracji.

– „Ziemia obiecana” Teatru Zagłębia to więcej niż spektakl. To projekt artystyczny, który łączy teatr, nowe technologie, przestrzeń miasta i współczesną refleksję o kondycji człowieka. Kleczewska i jej zespół nie szukają nostalgii za przeszłością – raczej ostrzegają i pytają, dokąd zmierzamy. To propozycja dla widzów, którzy oczekują od teatru więcej: intensywnego przeżycia, inspiracji i bodźca do myślenia” – tłumaczy Iwona Woźniak, dyrektorka Teatru Zagłębia.

Premiera już wkrótce – nie w teatrze, ale w miejscu, gdzie kiedyś liczono zyski, a teraz mówi się o wartościach. Ziemia obiecana – dziś nie w Łodzi, lecz w Sosnowcu. Nie z bawełny, a z danych. I nie dla wszystkich.

Dzieło polskiego noblisty, opowiada o narodzinach przemysłowego miasta i początkach kapitalizmu na naszych ziemiach.  Powieść, rozgrywająca się w Łodzi, posłuży do opowiedzenia bliźniaczo podobnej historii Sosnowca i Zagłębia Dąbrowskiego.

Właściwie historii bardzo w swym wyrazie uniwersalnej. Dziś bowiem znów jesteśmy w momencie zmian i kształtowania się nowego porządku świata. Niektóre diagnozy i intuicje autora wręcz porażają swoją aktualnością. Do pracy nad nową inscenizacją dzieła Reymonta zaprosiliśmy artystkę, której nikomu przedstawiać nie trzeba. Maja Kleczewska, znana z odważnych interpretacji polskiej i światowej  klasyki literatury, wraz z gronem wybitnych współpracowników, w nietypowej, zrewitalizowanej przestrzeni starego banku stworzy współczesną opowieść o wyzwaniach, jakie stawia przed mieszkańcami, kiedyś mocno uprzemysłowionych terenów, dynamicznie zmieniająca się rzeczywistość. Jednym z niezwykle ważnych problemów będzie pytanie o emocjonalną i psychologiczną cenę, jaką płaci się za zmiany społeczne, niezależnie od statusu społecznego.

Projekt współfinansowany w ramach Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027 (Fundusz na rzecz Sprawiedliwej Transformacji) dla Priorytetu: FESL.10.00-Fundusze Europejskie na transformację dla Działania: FESL.10.24-Włączenie społeczne – wzmocnienie procesu sprawiedliwej transformacji.

Reżyseria Maja Kleczewska, Tekst i dramaturgia Tomasz Śpiewak, Aranżacja przestrzeni, scenografia, reżyseria światła, koncepcja wideo Fabien Lédé, Kostiumy Konrad Parol, Muzyka Cezary Duchnowski, Operator kamery Aleksander Joachimiak, Inspicjentka Katarzyna Giżyńska, Suflerka Ewa Żurawiecka.

Premiera 14 czerwca 2025.

 

Back to top