Pałac Schoena Muzeum w Sosnowcu obchodzi w tym roku 40-lecie działalności. W ramach wydarzeń jubileuszowych przygotowano wystawę “Uratowane dziedzictwo. Szkło użytkowe ze zbiorów Pałacu Schoena Muzeum w Sosnowcu”, która zostanie udostępniona publiczności już 28 sierpnia.
W tym roku Pałac Schoena Muzeum w Sosnowcu obchodzi jubileusz 40-lecia swojej działalności i ekspozycja wybranych obiektów ze swojej najważniejszej kolekcji jest głównym punktem jego obchodów. Natomiast zbiór polskiego szkła użytkowego, którego skromny zaczątek zgromadzono w Centralnej Wzorcowni Szkła (CWS) w Sosnowcu, liczy sobie już 45 lat.
Celem CWS była prezentacja oferty handlowej wszystkich państwowych wytwórni szkła gospodarczego i kryształowego, a co za tym idzie pozyskiwanie nowych kontrahentów zagranicznych. Wtedy nikt nie wiedział, że już wkrótce polskie szklarstwo, które w latach 80. miało się dobrze i uważane było, oczywiście obok innych gałęzi, za przemysł narodowy, zupełnie się zmieni. Z 14. działających wtedy hut szkła dziś funkcjonują dwie, a dorobek designerski pozostałych ośrodków stał się historycznym dziedzictwem narodowym.
Dzięki temu, że spuścizna po CWS przetrwała, głównie dzięki władzom samorządowym Sosnowca, które ją wykupiły i przekazały do nowo powstałego, samorządowego Muzeum
w Sosnowcu (od 2015 r. Pałac Schoena Muzeum w Sosnowcu), kolekcja systematycznie się rozbudowuje o wzornictwo okresu od początku XX w. do współczesności. Ilość eksponatów została potrojona do blisko 9,5 tysiąca obiektów. Byliśmy jedną z pierwszych instytucji gromadzących wzory użytkowe z wytwórni masowo likwidowanych po transformacji gospodarczej, nabywając np. w 2020 r. spuściznę ponad 900 eksponatów po zlikwidowanej hucie „Zawiercie”, której wzornictwo jest istotnym fragmentem zagłębiowskiego i narodowego dziedzictwa kulturowego oraz dokumentację projektową z likwidowanej huty „Irena” w Inowrocławiu, która okazała się skarbnicą wiedzy o designie całego polskiego kryształu.. Praca muzealnego Działu Szkła systematyzuje obraz designu polskiego szkła dzięki szerokim badaniom nad dorobkiem jego twórców i producentów, co dotychczas zaowocowało wydaniem dwóch katalogów zbiorów obejmujących ok. 2/3 eksponatów. Choć obraz polskiego szkła wciąż jeszcze pozostaje niepełny, jesteśmy jedynym miejscem, gdzie zebrano reprezentatywne prace dla ponad 90 polskich designerów i artystów szkła oraz 27 ośrodków.
Na ekspozycji zaprezentowane będą wyroby piętnastu polskich hut: Huty Szkła Artystycznego „Barbara” w Polanicy Zdroju, Huty Szkła „Tarnowiec” w Tarnowcu, Huty Szkła Gospodarczego „Hortensja” w Piotrkowie Trybunalskim, Huty Szkła Gospodarczego „Sudety” w Szczytnej, Huty Szkła Kryształowego „Violetta” w Stroniu Śląskim, Huty Szkła Kryształowego „Julia”
w Szklarskiej Porębie, Krośnieńskie Huty Szkła – Krosno Glass S.A. w Krośnie, Huty Szkła Gospodarczego „Ząbkowice” w Dąbrowie Górniczej, Huty Szkła Gospodarczego „Rozalia”
w Radomsku, Huty Szkła Gospodarczego „Tarnów” w Tarnowie, Krakowskiej Huty Szkła w Krakowie, Huty Szkła Artystycznego „Staszic” w Dąbrowie Górniczej, Lubelskich Hut Szkła
w Lubartowie, HSG „Irena” w Inowrocławiu, HS „Zawiercie” w Zawierciu.
Pokazane zostaną prace sześćdziesięciu uznanych projektantów, którzy na trwale wpisali się w historię polskiego designu, m.in.: Krzysztofa Batkowskiego, Eryki i Jana Drostów, Ludwika Fiedorowicza, Barbary i Józefa Górskich, Zbigniewa Horbowego, Janusza Kazaneckiego, Stanisława Kowalczyka, Kazimierza Krawczyka, Bogdana Kupczyka, Jerzego Maraja, Stanisława Paczosa, Zofii Pasek, Wita Płażewskiego, Józefa Podlaska, Reginy i Aleksandera Puchałów, Janusza Robaszewskiego, Stefanii Rybus-Kujawy, Stefana Sadowskiego, Wszewłoda Sarneckiego, Ryszarda Serwickiego, Jana Siedleckiego, Marii Słaboń, Jerzego Słuczan-Orkusza, Agnieszki Sołtys, Beaty Szajny, Andrzeja Tkaczyka , Barbary Urbańskiej-Miszczyk.
Polskie szkło od lat cieszy się wciąż rosnącym zainteresowaniem odbiorców, zarówno w kraju, jak i za granicą i mamy nadzieję, że wystawa spełni oczekiwania najbardziej wymagającej publiczności.