– Linia tramwajowa w Milowicach do remontu

Tramwaje Śląskie podpisały umowę z wykonawcą przebudowy kolejnego sosnowieckiego odcinka linii tramwajowej. Tym razem mowa o odcinku od wiaduktu nad drogą S86 do pętli w Milowicach. Spółka w Sosnowcu nie zatrzymuje się i już ogłosiła kolejne postępowanie dotyczące „tramwajowego ringu” Sosnowca.

Prace obejmą ponad 4 kilometry toru wraz z wymianą słupów sieci trakcyjnej. Zmodernizowane zostaną również platformy przystankowe Milowice Park Logistyczny, Zakłady Mięsne, Hala Sportowa oraz Pętla. Z zadania wyłączony jest przystanek Milowice Podjazdowa, który został wyremontowany kilka lat temu przy okazji rewitalizacji Parku Tysiąclecia.

Zielone torowisko

Dwutorowe torowisko będzie w dużej części zielone tak samo jak te prowadzące z centrum Sosnowca w kierunku Zagórza. Na przejściach i przejazdach ułożone zostaną płyty prefabrykowane.

Spore zmiany czekają pętle tramwajową w Milowicach, która zostanie rozbudowana o dodatkową relację, umożliwiającą jej objechanie. Zachowane zostaną dwa tory postojowe. Wymieniony zostanie punkt socjalny. Ponadto na pętli zostanie zbudowana pochylnia obok schodów.

Najpierw projekt, potem roboty budowlane

Warta 30,5 mln zł inwestycja zostanie zrealizowana przez konsorcjum firm Silesia Invest i Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Grotex. Ekipy remontowe najwcześniej będzie można zobaczyć jesienią 2026 roku, ponieważ pierwsze 10 miesięcy umowy zostanie przeznaczone na dokumentację projektową i uzyskanie pozwoleń. Na realizację samych robót budowlanych wykonawca ma 12 miesięcy.

Prace pod ruchem

Co ważne Tramwaje Śląskie postawiły wykonawcy warunek dotyczący konieczności wykonania prac przy utrzymaniu ruchu tramwajowego – z wyłączeniem okoliczności związanych z procesami technologicznymi (np. przełączenie zasilania). W czasie robót ruch powinien odbywać się po jednym torze.

Kolejny etap, ale to nie koniec

Po wydłużeniu linii tramwajowej do Zagórza, wcześniejszej modernizacji torowiska wzdłuż ulicy Andersa, 1 Maja oraz Sienkiewicza, Piłsudskiego, a także przebudowie wraz z dobudową drugiego toru na linii 26 wzdłuż ulicy Wojska Polskiego, Milowice są kolejnym elementem modernizacji infrastruktury tramwajowej w Sosnowcu.

Właśnie został ogłoszony kolejny ogłoszony przetarg na budowę zupełnie nowego odcinka linii tramwajowej od ronda Jana Pawła II przez rondo Żołnierzy Wyklętych do „krzyżówki” tramwajowej u zbiegu ul. Andersa, 11 listopada i Jedności. To około 3,5 km toru i pozwoli za zamknięcie ringu tramwajowego wokół największych dzielnic miasta. – Niezależnie od tych inwestycji, realizowanych przy wsparciu finansowym z UE, zajmiemy się też fragmentem ulicy Piłsudskiego pod wymienianym właśnie wiaduktem kolejowym. Przy ostatnim zamknięciu przejazdu wymienimy około 200 metrów torowiska wraz z nawierzchnią. Nasza współpraca z miastem Sosnowiec układa się bardzo dobrze, o czym świadczy liczba zmodernizowanych, czy też wybudowanych kilometrów torów – podkreśla Bolesław Knapik Prezes Zarządu Tramwajów Śląskich.

To dla miasta otwiera zupełnie nową perspektywę w organizacji transportu publicznego. Po powstaniu sosnowieckiego ringu czekają nas zmiany komunikacyjne, bo to tramwaj ma być szkieletem transportowym. To dla nas duże wyzwanie, bo będzie oznaczało zmiany trasy autobusów, co nie zawsze będzie odpowiadało mieszkańcom – wyjaśnia Arkadiusz Chęciński, prezydent Sosnowca.

 

Podziel się:
Back to top