– Co powinna zawierać umowa o imprezę turystyczną?

W dniu 02.05.2025 r. (piątek) Urząd Miejski w Sosnowcu oraz Centrum Informacji Miejskiej będą nieczynne.

Umowa o świadczenie usług turystycznych polegających na organizowaniu imprez turystycznych wymaga formy pisemnej, musi być prosta, zrozumiała oraz czytelna i powinna określać:

  • imię i nazwisko lub nazwę i dane kontaktowe (adres, numer telefonu, adres poczty elektronicznej) osoby reprezentującej organizatora turystyki lub pilota wycieczek odpowiedzialnego za przebieg imprezy turystycznej;
  • wszystkie informacje, które winien otrzymać przez zawarciem umowy;
  • nazwę podmiotu zapewniającego ochronę na wypadek niewypłacalności jego dane kontaktowe;
  • informacje dotyczące prawa do przeniesienia przez podróżnego uprawnień i przejęcia obowiązków wynikających z umowy na innego konsumenta;
  • wymagania specjalne, o których podróżny powiadomił organizatora turystyki i na które strony umowy o udział w imprezie turystycznej wyraziły zgodę;
  • informację na temat dostępnych wewnętrznych procedur rozpatrywania skarg oraz metod pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich ADR i ODR
  • informację o tym, że podróżny ma obowiązek poinformować o wszelkich niezgodnościach stwierdzonych w trakcie realizacji imprezy turystycznej;
  • informacje umożliwiające bezpośredni kontakt z osobą w wieku poniżej 18 lat lub z osobą odpowiedzialną za taką osobę w miejscu jej pobytu, jeżeli na podstawie umowy o udział w imprezie turystycznej obejmującej zakwaterowanie podróżują osoby w wieku poniżej 18 lat, którym nie towarzyszy rodzic ani inna upoważniona osoba;
  • informacje o tym, że organizator turystyki jest odpowiedzialny za należyte wykonanie wszystkich usług turystycznych objętych umową o udział w imprezie turystycznej oraz obowiązany do udzielenia pomocy.

W przypadku zagranicznej imprezy turystycznej organizator turystyki zawiera na rzecz podróżnego umowę ubezpieczenia od następstw nieszczęśliwych wypadków i kosztów leczenia.

Przed rozpoczęciem imprezy turystycznej organizator turystyki dostarcza podróżnemu niezbędne pokwitowania, vouchery i bilety oraz informacje o planowanym czasie wyjazdu i – w stosownych przypadkach – terminie odprawy, a także o planowanych godzinach przystanków pośrednich, połączeń transportowych i przyjazdu.

Niezwłocznie po zawarciu umowy podróży otrzymuje na trwałym nośniku kopię umowy lub potwierdzenie jej zawarcia, a jeżeli umowa została zawarta w jednoczesnej fizycznej obecności stron podróżny ma prawo zażądać kopii umowy w formie papierowej.

Podróżny, który zawarł umowę poza lokalem przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz. U. z 2020 r. poz. 287), otrzymuje kopię lub potwierdzenie zawarcia umowy o udział w imprezie turystycznej w postaci papierowej lub, jeżeli wyrazi na to zgodę, na innym trwałym nośniku. Trwałym nośnikiem jest materiał lub narzędzie umożliwiające podróżnemu przechowywanie informacji kierowanych osobiście do niego, w sposób umożliwiający dostęp do informacji w przyszłości przez czas odpowiedni do celów, jakim te informacje służą, i które pozwalają na odtworzenie przechowywanych informacji w niezmienionej postaci (np. płyta CD/ DVD, pendrive, e-miał zapisany na twardym dysku komputera).

Postanowienia umów zawartych z podróżnymi oraz oświadczenia organizatora turystyki, jak i przedsiębiorcy ułatwiającego nabywanie powiązanych usług turystycznych zmierzające do wyłączenia lub ograniczenia odpowiedzialności określonej w ustawie są nieważne!

Podróżny nie może zrzec się w całości lub w części praw, które przyznała mu ustawa o imprezach turystycznych.

Podstawa prawna: art. 40, 42, 54 ustawy z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych

Back to top