– Odpowiedzialność konsumenta za zwracany towar

W dniu 02.05.2025 r. (piątek) Urząd Miejski w Sosnowcu oraz Centrum Informacji Miejskiej będą nieczynne.

Ustawa o prawach konsumenta stanowi, że konsument ponosi odpowiedzialność za zmniejszenie wartości towaru spowodowane korzystaniem z niej w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania. Intencją wprowadzenia rozwiązania umożliwiającego konsumentom kupującym towary na odległość odstąpienia od zakupu było zrównanie możliwości sprawdzenia zakupionego towaru to tych jakie kupujący miałby, gdyby kupował taką rzecz w sklepie stacjonarnym. Konsument powinien obchodzić się z towarami i sprawdzać je tylko w taki sposób, w jaki mógłby to zrobić w tradycyjnym sklepie. Przepisy kodeksu cywilnego nakładają na sprzedawcę stacjonarnego obowiązek zapewnienia w miejscu sprzedaży odpowiednich warunków techniczno-organizacyjnych umożliwiających sprawdzenie jakości, kompletności oraz funkcjonowania głównych mechanizmów i podstawowych podzespołów. Przykładowo w sklepie konsument może sprawdzić jakość obrazu i dźwięku sprzętu RTV, ale nie ma możliwości pełnego sprawdzenia urządzeń AGD np. przeprowadzenia prania czy ugotowania posiłku. Podobnie przymierzenie w sklepie ubrania nie wiąże się z usunięciem metek.

Back to top