– Mobilności długoterminowe w IX LO

W dniu 02.05.2025 r. (piątek) Urząd Miejski w Sosnowcu oraz Centrum Informacji Miejskiej będą nieczynne.

IX Liceum Ogólnokształcące im. Wisławy Szymborskiej w Sosnowcu  jako jedyna szkoła w regionie realizuje mobilności długoterminowe w ramach Akredytacji programu Erasmus +.

Mobilności długoterminowe polegają na tym, iż uczniowie przez okres od miesiąca do trzech miesięcy, uczą się w szkole za granicą. W tym czasie mieszkają u rodzin goszczących.  Do tej pory sześcioro uczniów  liceum “Szymborskiej”  skorzystało z tej wyjątkowej szansy, ucząc się w Hiszpanii i Irlandii.

A teraz gośćmi IX LO są uczniowie z Hiszpanii. Będą się uczyć w oddziałach dwujęzycznych IX Liceum Ogólnokształcącego im. W.Szymborskiej.

Hugo i Aroa  będą przebywać w Sosnowcu przez miesiąc. W przyszłym roku w kwietniu, uczennice “Szymborskiej”  wyjeżdżają do Hiszpanii z rewizytą i będą pobierać naukę w Hiszpanii przez miesiąc w klasach dwujęzycznych.

Uczniowie mają opracowany plan międzyoddziałowy, są zapoznani z zasadami zachowania oraz mają ustalony  tzw. plan Kryzysowy. – Wierzymy, że czas spędzony w polskich rodzinach, a przede wszystkim w “Szymborskiej”, będzie dla nich wyjątkowy i zrealizują założone cele. Przygoda naszych hiszpańskich gości rozpoczęła się  4 listopada, kiedy przyjechali do Polski wraz ze swoimi kolegami, a także uczniami z Finlandii. Celem wizyty jest  realizacja projektu “English for GOOD! . To nie jest przypadkowy tytuł kolejnego projektu.  Jego wyjątkowość polega na tym, że wpisuje się on w  szkolny, szymborczański model pomagania. IX Liceum Ogólnokształcące im. W.Szymborskiej ma bogate tradycje wolontarystyczne. Uczniowie i nauczyciele Liceum angażują się z wielkim oddaniem w Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy, Szlachetną Paczkę, akcje w ramach Caritas, pomoc dla Miejskiego Schroniska dla Bezdomnych Zwierząt w Sosnowcu i wiele innych.  Uczniowie w ankiecie przeprowadzonej w poprzednim roku szkolnym wypowiedzieli się na temat swojej gotowości do uczestnictwa w akcjach charytatywnych, na temat celu, na który chcieliby poświęcić swój czas i energię. Przygotowano “próbne” akcje szkolne testujące uczniowskie pomysły. Efekty przerosłynasze oczekiwania i zapadła decyzja, że projekt musi być “for GOOD”! – podkreśla Ewelina Stasik, dyrektor IX LO.

Tytuł wykorzystuje dwuznaczność powiedzenia “for good”, że robimy coś dla dobra innych, dla dobra wspólnego, i że język angielski przyda nam się na zawsze, ponieważ zawieramy międzynarodowe przyjaźnie “for good” i budujemy wielonarodową społeczność “pomagających”.

Każda drużyna, po powrocie do kraju zorganizuje akcję pomocową w klimacie Everyday Hero. Już zbierane są pomysły burzą mózgów m.in. pomoc w nauce słabszym uczniom, rozmowa z kimś potrzebującym wsparcia, działania na rzecz czystości otoczenia, zauważanie drugiego człowieka. Relacje z działań i  rozpowszechnianie efektów projektu będą  inspirować do dalszych działań – a to już podtytuł  projektu – “Language learning and community building through volunteering” – dodaje dyrektor Stasik.

 

 

Back to top