– Odstąpienie a wypowiedzenie

Sosnowiecka Karta Miejska – sprawdź pakiet korzyści dla Mieszkańców Sosnowca

Jeżeli umowa o świadczenie usług telekomunikacyjnych zostaje zawarta na odległość (np. w rozmowie telefonicznej, przez internet) albo poza lokalem przedsiębiorcy (np. w domu konsumenta podczas wizyty tzw. domokrążcy) można od niej odstąpić w terminie 14 dni od dnia jej zawarcia i to pomimo rozpoczęcia świadczenia usług. Termin do odstąpienia liczy się od dnia następnego po zawarciu umowy, a do jego zachowania wystarczy wysłanie oświadczenia. Skuteczne odstąpienie od umowy powoduje, że uważa się ją za niezawartą.

W przypadku umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych zawieranych w salonie operatora albo gdy upłynął termin 14 dni dla umów zawieranych na odległość lub poza lokalem przedsiębiorcy konsumentowi nie przysługuje prawo do odstąpienia od umowy. W takich sytuacja umowa o świadczenie usług telekomunikacyjnych może zostać wypowiedziana. Wypowiedzenie może skutkować rozwiązaniem umowy po upływie okresu wypowiedzenia wskazanego w umowie (np. 30 dni, eden pełny okres rozliczeniowy) lub z obowiązkiem zapłaty tzw. kary za przedterminowe rozwiązanie umowy.

Zgodnie z przepisami prawa telekomunikacyjnego w razie rozwiązania przez abonenta lub z winy abonenta umowy oświadczenie usług telekomunikacyjnych, połączonej z przyznaniem abonentowi ulgi – w praktyce dotyczy to niemal każdej umowy zawieranej w ramach oferty promocyjnej, które następuje przed terminem na jaki umowa została zawarta operatorowi przysługuje roszczenie o zwrot przyznanej ulgi pomniejszonej o proporcjonalną wartość za okres od trwania umowy. Takiej kary – zwrotu ulgi przedsiębiorca nie może dochodzić jeżeli rozwiązanie umowy następuje przez rozpoczęciem świadczenia usług, a ulga nie dotyczyła urządzenia końcowego czyli aparatu telefonicznego.

Back to top