– Budowa nowej linii tramwajowej na finiszu

Kiedy 25 września 2020 roku wbijano symboliczną pierwszą łopatę na placu budowy nowej linii tramwajowej w Sosnowcu-Zagórzu, termin zakończenia inwestycji w styczniu 2023 roku wydawał się bardzo odległy. Czas jednak biegnie szybko, a prace przebiegają zgodnie z planem i właśnie dobiegają końca.

28 października 2022 roku minie dokładnie 40 lat od dnia, kiedy oddana została do użytku ostatnia zupełnie nowa trasa tramwajowa na terenie dzisiejszej Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Była to linia prowadząca do sosnowieckiej dzielnicy Zagórze. Już wówczas planowano jej dalszy przebieg, jednak uwarunkowania polityczno-gospodarcze spowodowały, iż nie doszła do skutku… aż do teraz. Pod koniec kwietnia 2020 roku spółka Tramwaje Śląskie S.A. podpisała umowę z konsorcjum wykonawczym: Eurovia Polska S.A., KZN Rail Sp. z o.o. i Nowak Mosty Sp. z o.o., a we wrześniu tegoż roku rozpoczęły się prace. Zgodnie z założeniami, realizacja zadania powinna się zakończyć do 28 stycznia 2023 roku.

Podczas briefingu prasowego, zorganizowanego przy okazji rozpoczęcia prac, Prezes Zarządu spółki Tramwaje Śląskie S.A. Bolesław Knapik mówił: – Mam nadzieję, że prace będą przebiegać zgodnie z planem i na początku 2023 roku spotkamy się tu na inauguracyjnym przejeździe tramwaju. Dziś wszystko wskazuje na to, że ten inauguracyjny przejazd odbędzie się jeszcze w grudniu bieżącego roku. Zaawansowanie prac minimalnie wyprzedza bowiem przewidziany harmonogram. – Nie znaczy to, że ta budowa jest łatwa. Nic bardziej mylnego. Po drodze piętrzyły się różne problemy, z którymi trzeba było sobie poradzić. Pojawiały się opóźnienia na pewnych zakresach, które jednak zaangażowaniem i intensywnością prac wykonawcy nadrabiali. Dlatego dziś możemy przymierzać się do uruchomienia liniowych połączeń tramwajowych jeszcze w tym roku – podkreśla Andrzej Zowada, rzecznik spółki Tramwaje Śląskie S.A.

Budowa nowej linii tramwajowej w sosnowieckiej dzielnicy Zagórze wkroczyła już w końcową fazę prac. Cały układ torowy jest zrealizowany, a torowisko zostało już podbite. Obecnie wykonywane są prace wykończeniowe budynku podstacji trakcyjnej oraz związane z układem zasilania trakcji i zbrojeniem sieci napowietrznej. Na przełomie października i listopada przy obiekcie znajdującym się w ciągu ul. Braci Mieroszewskich planowane jest ułożenie ostatniej warstwy ścieralnej na nowych jezdniach. Równocześnie do końca listopada prowadzone będą roboty brukarskie na peronach, chodnikach i ścieżce rowerowej. Wśród prac wykończeniowych realizowane będą także m.in.: plantowanie i humusowanie zieleńców oraz nasadzenia krzewów i drzew; wypełnienia i uzupełnienia torowiska tramwajowego kruszywem granitowym; szlifowanie szyn przed dopuszczeniem do ruchu po przejazdach testowych. Równolegle z pracami wykończeniowymi generalny wykonawca przygotowuje dokumentację powykonawczą.

Pierwsze przejazdy testowe planowane są już pod koniec listopada. Kiedy dokładnie linia nr 15 rozpocznie liniowe kursowanie na trasie wydłużonej o nowy odcinek do ronda Jana Pawła II? Na to pytanie odpowiedź jeszcze nie jest jednoznaczna, ale wszystko wskazuje na to, że sosnowiczanie dostaną nową linię niejako w gwiazdkowym prezencie.

Back to top