Miejska Biblioteka Publiczna w Sosnowcu – organizator akcji „Lato na luzie – wakacyjne pikniki kulturalne”, serdecznie zaprasza w poniedziałek 4 sierpnia 2025 o godz. 18.00 do Ogrodu Zagłębiowskiej Mediateki (ul. Kościelna 11).
BARTEK KIEŻUN – autor bestsellerowych kulinarnych dzienników, opowie dlaczego kocha podróże, czym jego książki kulinarne różnią się od innych dostępnych na rynku, zareklamuje najciekawsze smakowo destynacje turystyczne i zdradzi dlaczego na bohaterkę swojej najnowszej książki wybrał Barcelonę. Prowadzenie: Magdalena Boczkowska. Dzięki Studenckiej Księgarni Językowej uczestnicy spotkania będą mogli zakupić książkę autora i zdobyć cenny autograf. Wstęp wolny.
BARTEK KIEŻUN – urodził się 26 marca 1977 we Wschowie. Specjalista w zakresie kuchni śródziemnomorskiej, dziennikarz i bloger kulinarny, autor bestsellerowych książek – przewodników kulinarno-kulturalnych z serii “Do zjedzenia”, podróżnik, fotograf. Jako kucharz gotuje i karmi, prowadzi warsztaty kulinarne, organizuje wyjątkowe kolacje degustacyjne oraz sędziuje na konkursach kulinarnych. Miłośnik książek – nie tylko kulinarnych. Jako Krakowski Makaroniarz przez pięć lat prowadził autorską rubrykę poświęconą kuchni włoskiej dla Magazynu „KUKBUK”. Współpracuje z portalem Wirtualna Polska. Publikuje również m.in. w: magazynie „Podróże”, „Twoim Stylu”, „Gazecie Wyborczej”, „Wysokich Obcasach”, „Newsweeku” i kwartalniku „Wino”. Jest felietonistą magazynu „Ferment”. W przerwach w pisaniu i gotowaniu prowadzi wspólnie z Przemkiem Krupskim Miejsce Sklep – galerię z polskim dizajnem lat sześćdziesiątych. Mieszka w Polsce i we Włoszech.
Ukończył antropologię kultury na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Absolwent Krakowskiej Szkoły Sommelierów i Academia Barilla w Parmie. Wykładał wiedzę o kulturze kulinarnej basenu Morza Śródziemnego i Polski w Centrum Interpretacji Zabytku. W Collegium Civitas w Warszawie wykładał wiedzę o turystyce kulinarnej i enoturystyce (turystyce winiarskiej). Od wielu lat współpracuje z instytucjami kultury z całej Polski. Prowadził wykłady dla Muzeum Miasta Warszawy, publikował na stronie Muzeum Etnograficznego w Warszawie. Dla Krakowskiego Biura Festiwalowego opracował koncepcję specjalnych kolacji degustacyjnych połączonych z dyskusjami podczas festiwalu Opera Rara. Na zamówienie Muzeum Historii Żydów Polskich Polin w Warszawie przygotował i poprowadził serię warsztatów kulinarnych poświęconych kuchni żydowskiej. Współpracował także z Małopolskim Instytutem Kultury podczas Małopolskich Dni Dziedzictwa oraz przy projekcie „Małopolska to go” promującym turystykę w regionie. Prowadził również warsztaty kulinarne poświęcone śródziemnomorskiej kuchni żydowskiej dla uczestników Festiwalu Kultury Żydowskiej w Krakowie. Od 2024 współpracuje z Zamkiem Królewskim na Wawelu jako koordynator serii kulinarnych wydarzeń interpretacyjnych związanych z wystawami prezentowanymi w muzeum.
Mówi o sobie, że jest piszącym kucharzem albo gotującym pisarzem. Uwielbia żurek i kocha kotlety mielone, które z ziemniakami i buraczkami są takim jego comfort food. W jego domu wszyscy dobrze gotowali – dlatego jako nastolatek zaczął swoją kulinarną przygodę. Mając dwanaście lat przyniósł od ciotki przepisy i piekł ciasta. W gotowaniu najbardziej lubi pierwotny chaos, który po połączeniu kilku rzuconych na blat i wymieszanych razem produktów zostaje opanowany i to jest dla niego w gotowaniu najpiękniejsze.
NAGRODY:
· Kieżun jest dwukrotnym laureatem Nagrody Magellana, która została powołana w celu uhonorowania najbardziej wartościowych publikacji turystycznych. W 2018 nagrodę tę otrzymała „Italia do zjedzenia”, a w 2020 „Portugalia do zjedzenia”. W tym samym konkursie w 2021 roku „Stambuł do zjedzenia”, a w 2022 roku „Hiszpania do zjedzenia” otrzymały wyróżnienia.
· Jest też siedmiokrotnym zdobywcą World Gourmand Cookbook Awards. W kategorii MEDITERRANEAN nagrodzono „Portugalię do zjedzenia” i „Hiszpanię do zjedzenia”. „Ateny do zjedzenia” oraz „Stambuł do zjedzenia” wyróżniono w kategorii CITIES. Po premierze książki poświęconej Jerozolimie, trylogia o miastach w 2023 roku została nagrodzona jako najlepsza seria kulinarna i otrzymała tytuł BEST SERIES.
· „Jerozolimę do zjedzenia” doceniło także jury konkursu Najpiękniejsze Polskie Książki organizowanego przez Polskie Towarzystwo Wydawców Książek. „Jerozolima do zjedzenia.” otrzymała nominację w kategorii Podręczniki i literatura fachowa. „Uczta na Wawelu” otrzymała GRAND PRIX konkursu World Gourmand Cookbook Awards oraz nagrodę w kategorii UNESCO.
BIBLIOGRAFIA:
· Italia do zjedzenia (Wydawnictwo Buchmann, 2017, 2018, 2022)
· Portugalia do zjedzenia (Wydawnictwo Buchmann, 2019, 2023)
· Stambuł do zjedzenia (Wydawnictwo Buchmann, 2020, 2022)
· Hiszpania do zjedzenia (Wydawnictwo Buchmann, 2021, 2022)
· Uczta na Wawelu. Książka nie tylko kulinarna (Zamek Królewski na Wawelu, 2022)
· Ateny do zjedzenia (Wydawnictwo Buchmann, 2022)
· Farina. Kuchnia śródziemnomorska (wspólnie z Moniką Turasiewicz; Wydawnictwo Znak Koncept, 2022)
· Jerozolima do zjedzenia (Wydawnictwo Buchmann, 2023)
· Neapol łakomym okiem. Przewodnik po mieście i jego kuchni (Wydawnictwo Buchmann, 2024; audiobook – Wydawnictwo EmpikGo, 2024)
· Chorwacja do zjedzenia (Wydawnictwo Buchmann, 2024)
· Barcelona łakomym okiem. Przewodnik po mieście i jego kuchni (Wydawnictwo Buchmann, 2025)
https://www.facebook.com/KrakowskiMakaroniarz
https://www.instagram.com/krakowski_makaroniarz/
LITERACKIE PONIEDZIAŁKI
W niemal każdy poniedziałek czerwca, lipca, sierpnia, w Ogrodzie Zagłębiowskiej Mediateki, pojawią się znamienici goście, którzy przeprowadzą interaktywne lekcje tematyczne, podczas których opowiedzą o swoich najnowszych projektach – wydanych książkach, ebookach, nowych sezonach podcastu itp., a także zdradzą słuchaczom tajniki zgłębianych przez siebie dziedzin i zainteresowań.
Choć wszystkie imprezy w Zagłębiowskiej Mediatece przy ul. Kościelnej 11 docelowo mają się odbyć w Ogrodzie, w przypadku niesprzyjających warunków pogodowych zostaną one przeniesione do wnętrza Mediateki.
Mimo, że nowo zdobyta wiedza, poszerzenie horyzontów i doskonalenie fascynujących umiejętności to nagrody same w sobie, Organizator przewidział nagrody dla najaktywniejszych uczestników akcji. Kosze wypełnione gadżetami i książkami otrzymają osoby, które finalnie skompletują najwięcej naklejek rozdawanych podczas wakacyjnych imprez.
„Lato na luzie – wakacyjne pikniki kulturalne” to trzymiesięczny, interdyscyplinarny, edukacyjny, promujący korzyści płynące z obcowania z szeroko rozumianą kulturą projekt sosnowieckiej Biblioteki, którego celem jest popularyzowanie czytelnictwa oraz ukazanie Zagłębiowskiej Mediateki jako instytucji animującej kulturę i aktywizującej miejscową społeczność, a także miejsca spotkań ludzi literatury, sztuki i nauki z czytelnikami, słuchaczami i widzami. Plenerowe lekcje tematyczne, warsztaty, koncerty, spektakle, pokazy filmowe i in. przebiegać będą w lekkim, swobodnym i wakacyjnym klimacie, a dzięki uwzględnieniu w programie potrzeb wszystkich grup wiekowych zyskają prawdziwie międzypokoleniowy charakter i urok. Partnerami projektu będą nauczyciele, pisarze, podcasterzy, artyści, księgarze, edukatorzy i pedagodzy, a niemal każdy dzień tygodnia będzie dla uczestników (i organizatorów) nową, fascynującą, letnią przygodą!
Celem projektu jest rozwój kompetencji kulturowych, a także międzypokoleniowa, zapośredniczona przez aktywny udział w życiu kulturalnym integracja dzieci, młodzieży, dorosłych i seniorów z różnych środowisk, dzielnic Sosnowca i – szerzej – miast regionu, pobudzanie w nich potrzeby poszerzania zakresu wiedzy z różnorodnych dziedzin kultury i nauki. Zadaniem organizatorów jest również edukacja kulturalna i wiążąca się z nią promocja książek beletrystycznych, poradnikowych i popularnonaukowych, a także komiksów i powieści graficznych, audiobooków, gier edukacyjnych, płyt CD i DVD oraz winylowych (w skrócie – różnorodnych zbiorów bibliotecznych), kształtowanie zainteresowań kulturalnych, pielęgnowanie nawyku aktywnego uczestnictwa w kulturze. Ponadto – kreatywne, nieraz nowatorskie, animowanie czasu wolnego mieszkańców, w piknikowym, wakacyjnym, swobodnym nastroju, sprzyjającym dobrej zabawie, promowaniu współpracy i naturalnej empatii!
Honorowym patronatem letnią akcję objął Prezydent Miasta Sosnowca – Arkadiusz Chęciński.Partnerami akcji są: Centrum Doskonalenia Nauczycieli, Instytut Zagłębia Dąbrowskiego, Liceum Sztuk Plastycznych w Dąbrowie Górniczej, Studencka Księgarnia Językowa w Sosnowcu, Urząd Miasta w Sosnowcu, Centrum Informacji Miejskiej, Teatr Zagłębia w Sosnowcu, Sellmusic.eu.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.