UWAGA: dotyczy reklamacji towarów zakupionych od 1 stycznia 2023r. Jeżeli nabyłeś towar przed tą datą, możesz go zareklamować z tytułu rękojmi.
Przepisy o niezgodności towaru z umową obejmują umowy sprzedaży, umowy o dzieło będące rzeczą ruchomą, umowy dostawy. Poniższe zasady nie dotyczą zakupu towaru, który służy wyłącznie jako nośnik treści cyfrowej oraz usług zdrowotnych łącznie z przepisywaniem, wydawaniem i udostępnianiem produktów leczniczych oraz wyrobów medycznych.
Zasadą jest, że przedsiębiorca odpowiada z tytułu niezgodności towaru z umową, która istniała w chwili dostarczenia towaru konsumentowi i ujawniła się w ciągu 2 lat od tego momentu. Jeżeli przedsiębiorca, jego poprzednicy prawni lub osoby działające w ich imieniu, określą dłuższy termin przydatności towaru do użycia niż 2 lata, wówczas przedsiębiorca odpowiada za niezgodności ujawnione w tym terminie.
UWAGA: Domniemywa się, że brak zgodności towaru z umową ujawniony przed upływem 2 lat od chwili dostarczenia towaru, istniał w chwili jego dostarczenia, o ile nie zostanie udowodnione inaczej lub domniemania tego nie można pogodzić ze specyfiką towaru lub charakterem braku zgodności towaru z umową. Jeżeli przedsiębiorca niezgodność podstępnie zataił, nie może powołać się na upływ podstawowego lub przedłużonego terminu do stwierdzenia braku zgodności z umową.
Jeżeli przedmiotem sprzedaży był towar z elementami cyfrowymi przedsiębiorca ponosi odpowiedzialność za niezgodność z umową treści cyfrowej lub usługi cyfrowej dostarczanych w sposób ciągły, który wystąpił lub ujawnił się w czasie, w którym zgodnie z umową miały być dostarczane, nie krótszym niż 2 lata od chwili dostarczenia towaru. Domniemywa się, że brak zgodności treści cyfrowej lub usługi cyfrowej z umową wystąpił w tym czasie, jeżeli w tym czasie się ujawnił.
Towar jest niezgodny z umową, jeżeli niezgodne z umową są w szczególności jego:
- opis, rodzaj, ilość, jakość, kompletność i funkcjonalność, a w przypadku towarów z elementami cyfrowymi również kompatybilność, interoperacyjność oraz dostępność aktualizacji,
- przydatność do szczególnego celu, do którego jest potrzebny konsumentowi, o którym ten powiadomił przedsiębiorcę najpóźniej w chwili zawarcia umowy i który przedsiębiorca zaakceptował.
Nadto towar jest niezgodny z umową jeżeli:
- nie nadaje się do celów, do których zazwyczaj używa się towaru tego rodzaju, z uwzględnieniem obowiązujących przepisów prawa, norm technicznych lub dobrych praktyk
- nie występuje w ilości i nie ma takich cech, jakie są typowe dla towaru tego rodzaju i których konsument może rozsądnie oczekiwać, mając na uwadze charakter towaru oraz publiczne zapewnienie złożone przez przedsiębiorcę, jego poprzedników prawnych lub osoby działające w ich imieniu, w szczególności w reklamie lub na etykiecie. Takimi cechami są m.in. trwałość i bezpieczeństwo, a przy towarach z elementami cyfrowymi także funkcjonalność i kompatybilność,
- został dostarczony bez opakowania, akcesoriów i instrukcji, których dostarczenia konsument może rozsądnie oczekiwać,
- jego jakość nie odpowiada próbce lub wzorowi udostępnionym konsumentowi przez przedsiębiorcę przed zawarciem umowy, i nie odpowiada opisowi takiej próbki lub wzoru.
Przedsiębiorca odpowiada również za niezgodność towaru z umową wynikającą z niewłaściwego zamontowania towaru przeprowadzonego bądź przez przedsiębiorcę lub na jego odpowiedzialność, bądź przez konsumenta i niezgodność w montażu spowodowana jest błędami w instrukcji dostarczonymi przez przedsiębiorcę, a w przypadku towaru z elementami cyfrowymi również przez osobę trzecią.